Jak stworzyć chwytliwy tytuł internetowy? Podpowiadamy w 7 krokach

Antoni Kwapisz
06.05.2016

Według badań przeprowadzonych przez Nielsena tylko 20% odbiorców Internetu czyta treść zamieszczonych w sieci artykułów. 80% natomiast zapoznaje się z tytułem, podtytułem i nagłówkami. Generalnie internauci są leniwi i nie mają ochoty skupiać się na długich tekstach, dlatego bardzo charakterystycznym zjawiskiem jest tzw. skanowanie treści – wyłuskujemy z niej tylko to, co przyciąga nasz wzrok.

Dlatego każdy doświadczony copywriter powie, że tytuł jakiegokolwiek tekstu jest najważniejszy i od jego jakości zależy, czy czytelnik zapozna się z resztą artykułu/oferty. Jak stworzyć taki chwytliwy tytuł internetowy? Oto 7 najważniejszych zasad.

Osiągnij styl poradnikowy – każdy lubi poradniki, szczególnie te darmowe, czyli publikowane w sieci. W tytule zawrzyj więc obietnicę rozwiązania jakiegoś problemu („Podpowiadamy”, Pokażemy, jak!”, „Zrób to w 5 minut” itp.).

Sięgaj po wyliczenia – w przypadku treści internetowych rewelacyjnie sprzedają się tytuły zawierające wyliczankę, czyli „5 sposobów na...”. Nie tylko zwiastują, że artykuł będzie przejrzysty i konkretny, ale także poradnikowy. W dodatku takie teksty pisze się szybciej i łatwiej jest w nich zachować wątek.

Piszesz o kimś sławnym? Wspomnij o tym w tytule – jeśli Twój artykuł ma dotyczyć np. Waldemara Pawlaka, to koniecznie przytocz to nazwisko w tytule – zadziała jak magnes.

Piszesz o znanej firmie? Zaproś jej nazwę do tytułu – analogicznie jak w punkcie 3. Wszystko, co jest powszechnie znane i podziwiane (lub nienawidzone) przyciąga odbiorców. Jeśli w Twoim tekście pojawia się np. Sony, to ta nazwa powinna paść w tytule.

Prowokacja zawsze dobrze sprzedaje – nie bój się więc używać kontrowersyjnych stwierdzeń, sięgać po jakieś mocne wydarzenia polityczne czy historyczne, zadawać prowokacyjnych pytań. Choć deklarujemy, że nie lubimy być prowokowani, to większość z nas i tak na prowokację odpowiada.

Zakończ pytaniem – a pytania nie mogą przecież pozostawać bez odpowiedzi, co naturalnie znacznie zwiększa szansę na to, że Twój czytelnik zechce ową odpowiedź poznać. Jeśli w tytule napiszesz: „Czy wiesz, jak zarobić 1000 złotych siedząc na toalecie”, to nie ma siły – zaintrygujesz każdego (przykład celowo przerysowany).

Daj coś – wiesz, jakie jest najskuteczniejsze hasło marketingowe? „Za darmo!”. Otwiera ono każde drzwi, choć większość z nas deklaruje, że nie wierzy w zapewnienia, że może otrzymać coś za friko. Nie wierzymy, ale chcemy coś dostać, dlatego tytuł zawierający obietnicę uzyskania czegoś zupełnie bezpłatnie zawsze będzie skuteczny.

Te zasady stanowią kanon copywritingu internetowego i należy je stosować tworząc tytuły jakichkolwiek tekstów publikowanych w sieci. Dotyczy to także nagłówków i podtytułów. Pamiętaj  - tekst piszesz dla czytelnika, nie dla wyszukiwarki. Dlatego wymyślając tytuł nie skupiaj się na frazie kluczowej, ale wyłącznie na jego atrakcyjności.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie