Reklama burgera, która wprowadza w błąd. Burger King pozwany

Mateusz Nowak
17.06.2025

Amerykańska sieć restauracji Burger King ma poważne kłopoty w związku z reklamą swojej popularnej kanapki Whooper. Grupa konsumentów poczuła się wprowadzona w błąd i pozwała giganta do sądu, wskazując na daleko idącą niezgodność między prezentacją kanapki w reklamie a jej rzeczywistym wyglądem. Według powodów na zdjęciach promocyjnych Whooper wyglądają na znacznie większy.

Sprawa dotyczy rynku amerykańskiego

I to nie może dziwić, ponieważ gdzie jak gdzie, ale w Stanach prawa konsumenckie są traktowane naprawdę poważnie.

Pozew złożyło 19 klientów z 13 stanów USA. Zarzucają oni sieci, że reklamy sugerują nawet o 35 procent większy rozmiar produktu oraz dwukrotnie większą ilość mięsa niż rzeczywiście znajduje się w zamówionym burgerze. W dokumentacji przytoczono zdjęcia porównawcze wskazujące na widoczne różnice pomiędzy wersją reklamową a rzeczywistą.

Sędzia okręgowy Roy Altman uznał, że sprawa zasługuje na rozpatrzenie w sądzie, ponieważ istnieje ryzyko wprowadzenia konsumentów w błąd. Sędzia podkreślił, że przypadek ten różni się od wcześniej oddalonych pozwów wobec konkurencyjnych sieci McDonald’s i Wendy’s.

Burger King broni się, twierdząc, że reklamy mają charakter poglądowy, a użyte do zdjęć kotlety są identyczne z tymi, które później trafiają do klientów. Firma podkreśla, że przedstawione materiały promocyjne mają na celu pokazanie produktów w możliwie najlepszym świetle, ale nie naruszają zasad uczciwej komunikacji marketingowej.

Sprawa jest o tyle istotna, że może mieć wpływ na przyszłe standardy prezentacji produktów spożywczych w reklamach w USA i na innych rynkach.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie