Kampania AdWords – prowadzić samemu czy zlecić agencji?

Piotr Kowalczyk
29.09.2016

Linki sponsorowane wykupione w ramach usługi Google to obecnie najskuteczniejsza forma reklamy internetowej w relacji do wydatków. Jej ogromnym atutem jest to, że płacisz wyłącznie za wyniki, czyli za wyświetlenia reklamy oraz kliknięcia. Im wyższy budżet, tym większy zasięg – proste. Proste nie jest natomiast kompleksowe prowadzenie tych działań. Trzeba na to poświęcić sporo czasu, a przede wszystkim mieć choćby podstawową wiedzę na temat marketingu linków sponsorowanych. Lepiej prowadzić kampanię AdWords samemu czy zlecić to agencji? Przeczytaj nasz poradnik.

Kiedy warto samemu i dlaczego?

Samodzielne prowadzenie kampanii AdWords nie jest szczególnie skomplikowane. Google prowadzi użytkownika krok po kroku, a później cyklicznie podsyła na maila garść porad, jak zwiększyć skuteczność reklamy. Wystarczy się do nich stosować, aby naprawdę zauważyć fajne efekty. Chwała Google za to.

W praktyce jednak osoby, które nie mają doświadczenia w prowadzeniu kampanii linków sponsorowanych, najczęściej popełniają błędy już na etapie planowania. Złe słowa kluczowe, źle określony budżet, wreszcie przekazanie ruchu na nieodpowiednią stronę – to wszystko sprawia, że kampania, choć jakieś efekty przynosi, nie jest tak skuteczna, jak mogłaby być.

Dochodzi też kwestia czasu. Przedsiębiorcy z reguły nie narzekają na jego nadmiar. Gdy później trzeba jeszcze znaleźć 1-2 godziny w tygodniu na optymalizację kampanii AdWords (przeczytasz o niej w innym wpisie na ays.pl), to zaczynają się schody. Kampania leży odłogiem, a linki przestają być skuteczne.

Minusy samodzielnego prowadzenia kampanii AdWords:

  • Brak wsparcia ze strony „żywego” fachowca
  • Trzeba poświęcić dużo czasu na uruchomienie i obsługę kampanii
  • Pojawia się wiele błędów na etapie planowania kampanii
  • Brak czasu na monitorowanie efektów i wprowadzanie zmian

Plusy samodzielnego prowadzenia kampanii AdWords:

  • Oszczędność pieniędzy
  • Pełna kontrola nad kampanią
  • Możliwość zdobycia nowych doświadczeń i umiejętności
  • Google udziela solidnego wsparcia w prowadzeniu kampanii

Może jednak zdecydować się na agencję?

To też nie jest idealne rozwiązanie. Przede wszystkim dlatego, że na rynku pojawiło się mnóstwo samozwańczych specjalistów, którzy tak naprawdę bazują na poradach Google lub poradnikach blogerów. Biorą więc spore pieniądze za to, co przedsiębiorca może zrobić samodzielnie.

Z drugiej strony są agencje, które naprawdę świetnie prowadzą kampanie AdWords swoich klientów. Planują, podpowiadają wybór strony docelowej, dobierają słowa kluczowe i przede wszystkim analizują efekty. Zdarzają się agencje, które w umowie deklarują uzyskanie określonych efektów z kampanii. Gdzie jest haczyk? W cenie. Dobre agencje AdWords nie obsługują małych kampanii za, powiedzmy, 200 złotych miesięcznie. Ich wynagrodzenie jest zależne od budżetu klienta, a ten z reguły nie może być niższy niż 1000-1500 złotych miesięcznie.

Są też mniejsze agencje, które nie mają aż takich wymagań odnośnie budżetu. Sprawnie obsługują kampanie AdWords, reagują na spadki, dopasowują słowa kluczowe etc. W zależności od zasięgu kampanii wynagrodzenie dla takiego wykonawcy wynosi od 200 złotych miesięcznie wzwyż.

Minusy zlecenia prowadzenia AdWords agencji:

  • Ryzyko trafienia na freelancera, który ma nikłe pojęcie o usłudze Google
  • Wysoki koszt w przypadku zdecydowania się na usługi dużej agencji
  • Zwykle konieczność zawarcia długoterminowej umowy

Plusy zlecenia prowadzenia AdWords agencji:

  • Dobra agencja gwarantuje świetne efekty kampanii
  • Wsparcie fachowców, którzy naprawdę „zjedli zęby” na AdWords
  • Ogromna oszczędność czasu
  • Możliwość wymagania określonych efektów kampanii
  • Uzyskanie kompleksowych raportów

Biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy możemy podsumować ten artykuł krótko: jeśli oczekujesz długofalowych efektów AdWords i wolisz skupić się na tym, co potrafisz robić, to zleć prowadzenie kampanii agencji. Wybierz taką, która nie ma wymagań finansowych z kosmosu, ale może udowodnić swoje doświadczenie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie