Google i Meta zawarły tajną umowę umożliwiającą kierowanie reklam Instagrama do nastolatków?

Maciej Piwowski
04.09.2024

Według doniesień renomowanego „Financial Times”, Google i Meta (właściciel Facebooka i Instagrama) zawarły tajną umowę, w ramach której reklamy na Instagramie były kierowane do nastolatków na YouTube, co miało pozwolić na obejście zasad Google dotyczących ochrony nieletnich w Internecie.

Szczegóły sprawy

Dokumenty ujawnione przez „Financial Times” dowodzą, że Google współpracowało z Metą nad projektem marketingowym mającym na celu dotarcie do użytkowników YouTube w wieku 13-17 lat za pomocą reklam promujących aplikacje do zdjęć i filmów.

Grupa docelowa kampanii na Instagramie była oznaczona jako „nieznana”, co sugeruje, że reklamy były ukierunkowane na osoby poniżej 18. roku życia, mimo że prawdziwy cel kampanii był ukryty.

Strona pomocy Google Ads wskazuje, że „nieznana” kategoria demograficzna obejmuje użytkowników, których wiek, płeć, status rodzicielski lub dochód nie są znane. Umożliwia to reklamodawcom dotarcie do większego grona odbiorców. 

Google utrzymuje, że personalizowanie reklam dla osób poniżej 18. roku życia jest zabronione, tymczasem porozumienie z Metą mogło pozwolić reklamodawcom na obejście tego zapisu.

Według „Financial Times” kampania Mety na YouTube miała na celu przyciągnięcie młodych użytkowników na platformę Instagram. Rozpoczęła się jako program pilotażowy w Kanadzie trwający w okresie od lutego do kwietnia 2024 roku. Gdy testy zakończyły się sukcesem, kampania została rozszerzona na Stany Zjednoczone.

Konsekwencje mogą być poważne

Meta została już pozwana przez ponad 40 amerykańskich stanów za kierowanie reklam do nieletnich oraz wdrażanie manipulacyjnych praktyk skierowanych do młodych użytkowników.

Google natomiast póki co ograniczyło się do wszczęcia wewnętrznego dochodzenia w sprawie zarzutów, kończąc również współpracę z Metą przy opisanym projekcie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie