Kraków był jednym z pierwszych miast w Polsce, które powiedziały „dość” chaosowi reklamowemu. Władze stolicy Małopolski już w 2020 roku przyjęły tzw. uchwałę krajobrazową, która wprowadziła restrykcyjne zasady reklamowania się w przestrzeni miasta. Po blisko 5 latach przyszedł czas na aktualizację strategii.
Co się zmieni?
Władze Krakowa już rozpoczęły prace nad nowelizacją uchwały krajobrazowej, a projekt nowych regulacji ma zostać poddany szerokim konsultacjom społecznym. Zmiany obejmą m.in. nowe zasady dotyczące szyldów i legalnych nośników reklamowych. Miasto zostanie też podzielone na nowe tzw. strefy regulacyjne, w których będą obowiązywać osobne zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej.
Wiadomo już, że reklamy na rusztowaniach mają zostać całkowicie wyeliminowane. Planowane są także ograniczenia dotyczące murali reklamowych oraz nowe regulacje dla reklam wyborczych.
Po zatwierdzeniu przez Komisję Planowania Przestrzennego projekt trafi do konsultacji społecznych, a nowe prawo lokalne ma zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.
Celem wprowadzania uchwał krajobrazowych (śladem Krakowa poszło więcej miast w Polsce) jest ochrona zabytków i marki turystycznej przed niekontrolowaną ekspozycją reklamową, która zaburza ład przestrzenny i po prostu psuje wizerunek miasta.