Nawet najwięksi wydawcy klękają przed AI Overviews. Narzędzie Google drastycznie zmniejsza ruch organiczny

Marek Szydełko
08.07.2025

Google strzela sobie w stopę, a być może także w kolano. Coś, co pokochali użytkownicy wyszukiwarki, podważa podstawy biznesu amerykańskiego giganta. AI Overviews, czyli podsumowania treści wyszukanych na stronach generowane przez tzw. sztuczną inteligencję, mocno dają się we znaki czołowym wydawcom.

Drastyczny spadek ruchu na stronach wydawców internetowych

Jak donosi prestiżowy The Wall Street Journal, ekspansja AI Overviews powoduje zauważalny spadek odwiedzin na stronach wydawców (pochodzących prosto z wyszukiwarki), co oczywiście zmniejsza przychody z reklam i utrudnia monetyzację treści premium.

The Wall Street Journal przytacza dane Similarweb, z których wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat znacząco zmniejszył się ruch organiczny w dużych serwisach informacyjnych. W przypadku HuffPost spadek ten przekroczył 50 procent. Z kolei The New York Times zauważa, że liczba odwiedzin z wyszukiwarki spadła z około 44 procent w 2022 roku do 36,5 procent obecnie.

Spadki w ruchu organicznym oznaczają konkretne straty przychodów, co już zbiera swoje żniwo. Na przykład amerykański Business Insider musiał niedawno zmniejszyć zatrudnienie aż o 21 procent, w tym wśród dziennikarzy.

Wydawcy próbują jakoś odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Część z nich blokuje swoje treści dla asystentów AI, inni natomiast zawierają umowy licencyjne na udostępnianie autorskich tekstów na potrzeby uczenia maszynowego. Pojawiają się również głosy (czy może raczej nadzieje), że w końcu samo Google będzie musiało zareagować, ponieważ mniejszy ruch organiczny bezpośrednio odbija się na przychodach giganta z rynku reklamy internetowej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie