Rynek reklamy w Polsce zanotował wyraźny wzrost. Branża obawia się jednak spowolnienia

Piotr Kowalczyk
14.09.2022

Czy to tylko łabędzi śpiew? Rynek reklamy w naszym kraju zanotował bardzo dobre półrocze, jednak na horyzoncie pojawia się mnóstwo sygnałów wskazujących na prawdopodobne spowolnienie. Póki co branża reklamowa ma się świetnie, choć nie we wszystkich segmentach obserwujemy wykładnicze wzrosty.

Reklamodawcy wydają coraz więcej

W pierwszym półroczu 2022 roku reklamodawcy przeznaczyli na kampanie o 5,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2021. Tym samym wartość rynku reklamy w naszym kraju przebiła barierę 5,2 miliarda złotych – to wnioski z raportu Publicis Groupe Polska.

Największy udział w tym sukcesie ma gwałtowny wzrost wydatków na reklamę zewnętrzną (aż o 42 proc.) oraz na reklamę online (8,4 proc.). Przegranym pierwszego półrocza jest przede wszystkim reklama telewizyjna – to jedyny segment, w którym odnotowano spadek przychodów.

Pozycję lidera utrzymuje i wciąż umacnia reklama online. W Polsce reklamodawcy najchętniej inwestują w reklamę w wyszukiwarce Google, sporym zainteresowaniem cieszy się również format video oraz display. Ogólnie blisko połowa budżetów reklamowych jest inwestowana w działania w obszarze Internetu.

Zdaniem analityków rynku reklamy w drugiej połowie 2022 roku czeka nas wyraźne spowolnienie tempa wzrostu, a jeszcze trudniejsza sytuacja może wystąpić w roku 2023, kiedy to spodziewane jest zwiększenie wydatków reklamowych przeciętnie o 2,4 proc. Może to być skutek gorszej koniunktury w gospodarce i wciąż bardzo wysokiej inflacji, która zmusi konsumentów do oszczędzania na zakupach produktów nie pierwszej potrzeby.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie