Reklama online już jakiś czas temu została liderem pod względem kapitalizacji, czyli skali inwestycji po stronie reklamujących się firm, wyprzedzając wieloletniego hegemona tego segmentu – reklamę telewizyjną. Wiele wskazuje na to, że czekają nas trudniejsze czasy w gospodarce, co może się przełożyć na ograniczenie działań marketingowych firm. Agencja dentsu prognozuje jednak, że reklama cyfrowa nadal będzie się rozwijać i rosnąć w szybkim tempie, zwłaszcza w naszym regionie.
Motorem napędowym rynku reklamowego są w tym roku Igrzyska Olimpijskie w Pekinie, które powinny przyczynić się do wzrostu wydatków na reklamę o blisko 9 proc. tylko w pierwszym kwartale. Jeszcze lepiej te prognozy przedstawiają się dla poszczególnych regionów. W 2022 roku wartość rynku reklamowego w USA ma wzrosnąć o 14 proc., natomiast w krajach CEE (Europa Środkowo-Wschodnia, w tym Polska) o ponad 11 proc.
W regionie CEE wartość rynku reklamowego może w tym roku wzrosnąć do 18,6 miliarda dolarów. Zagrożeniem jest natomiast groźba konfliktu na Ukrainie, który spowodowałby odpływ kapitału z naszego regionu.
Agencja dentsu prognozuje również, że reklama cyfrowa będzie sukcesywnie zwiększać przewagę nad telewizyjną pod względem nakładów reklamowych. W 2022 roku reklama online ma wypracować 55,5 proc. udziału w globalnym torcie, a w 2024 roku będzie to już blisko 60 proc. W odwrotnym kierunku zmierza natomiast reklama telewizyjna – wydatki na nią w 2022 roku pochłoną 28,3 proc. globalnych budżetów reklamowych, by za dwa lata spaść do niecałych 25 proc.