Doradztwo marketingowe – jak znaleźć właściwą osobę?

Jerzy Biernacki
30.04.2025

Trudno o bardziej dynamiczne środowisko niż świat biznesu. Przedsiębiorcy chcąc zachować przewagę konkurencyjną muszą być na bieżąco ze zmieniającymi się trendami, nie tylko w swojej branży, ale też w marketingu. Trudno przecież wyobrazić sobie zbudowanie dochodowego biznesu, o którego istnieniu nikt nie wie, prawda? Jednocześnie łatwo tutaj o nieprzemyślane, chaotyczne działania, których jedynym skutkiem jest marnotrawienie budżetu reklamowego. Coraz więcej firm, również tych małych, jednoosobowych, dostrzega realną wartość współpracy z doradcą marketingowym, który jest nie tylko okazjonalnym konsultantem, ale strategicznym partnerem w procesie kreowania atrakcyjnej, zaufanej i rozpoznawalnej marki. Jak znaleźć takiego doradcę, aby nie trafić na przypadkową osobę bez wymaganych kompetencji? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.

Czym jest doradztwo marketingowe, ale tak naprawdę?

Doradztwo marketingowe to – pisząc w dużym uproszczeniu i uogólnieniu – usługa konsultingowa, która polega na udzieleniu kompleksowego, merytorycznego i praktycznego wsparcia w planowaniu i wdrażaniu strategii marketingowej firmy lub też optymalizowaniu dotychczas podjętych działań.

Profesjonalny doradca marketingowy zaczyna od poznania swojego klienta, zrozumienia jego biznesu i przeprowadzenia audytu aktualnej strategii marketingowej (jeśli taka istnieje). Ważnym etapem doradztwa jest analiza rynku i konkurencji oraz budżetu klienta. Na tej podstawie ekspert proponuje odpowiednie działania, które doprowadzą do realizacji ustalonego celu – najczęściej zwiększenia sprzedaży, choć może to być także zaradzenie kryzysowi wizerunkowemu czy zwiększenie szeroko pojętej rozpoznawalności marki przedsiębiorstwa.

Doradztwo marketingowe nie kończy się jednak wraz z rozpoczęciem kampanii. Ekspert powinien również monitorować postępy i reagować, jeśli efekty działań nie są zgodne z założeniami, modyfikując strategię i chroniąc swojego klienta przed trwonieniem pieniędzy.

Zapamiętaj:

Dzięki doradztwu marketingowemu dokładnie wiesz, co robisz, dokąd zmierzasz i kiedy możesz spodziewać się zwrotu z inwestycji w marketing. Nie działasz po omacku, co jest jedną z najczęstszych przyczyn niskiej skuteczności działań marketingowych.

Kto i kiedy powinien skorzystać z doradztwa marketingowego?

Doradztwo marketingowe, choć brzmi bardzo „poważnie” i „drogo”, to usługa skierowana do całego biznesu, w tym do najmniejszych firm. Warto z niej skorzystać jeszcze przed wydaniem choćby złotówki na marketing, aby zyskać pewność właściwego zainwestowania pieniędzy – które przecież nie leżą na ulicy.

Szczególnie rekomendujemy skorzystać z opieki doradcy marketingowego:

  • Nowym firmom i start-upom, które z racji na ograniczone przychody i słabą pozycję rynkową muszą bardzo ostrożnie operować budżetem marketingowym;
  • Firmom, które czują, że stoją w miejscu – brak rozwoju to poważny problem dla biznesu, ale taki moment prędzej czy później nadejdzie. Warto wówczas skorzystać z pomocy eksperta ze świeżym spojrzeniem, który nada nowej dynamiki działaniom marketingowym firmy.
  • Firmom, które planują ekspansję – skalowanie biznesu to bardzo modny termin, który odnosi się do szeroko rozumianej ekspansji, modyfikacji modelu biznesowego czy wejścia na nowe rynki. Towarzyszem w tym procesie powinien być doradca marketingowy, który zadba o to, aby rozwój przedsiębiorstwa nie przeszedł bez echa w branży.
  • Firmom, które wydają stanowczo zbyt dużo na marketing, a efektów nie widać – to niezawodny znak, że coś w tym marketingu ewidentnie nie gra. Doradca wskaże luki w obecnej strategii, zatamuje przeciek pieniędzy i skieruje kampanię na właściwe tory, optymalizując koszty marketingu, a przede wszystkim podnosząc jego efektywność.

Jak wybrać dobrego doradcę marketingowego?

Dobry doradca marketingowy przede wszystkim ma wyniki, które może zaprezentować swojemu potencjalnemu klientowi. Pamiętajmy, że w dobie „internetowych guru” bardzo łatwo można natrafić na teoretyka-fantastę, którego całe zaplecze merytoryczne bazuje na przeczytanych książkach i kilku podejrzanych kampaniach na Facebooku.

Szukaj zatem:

  • Praktyka! – dobry doradca marketingowy musi znać realia prowadzenia kampanii, mieć praktyczne umiejętności pracy z wyznaczonym budżetem oraz zarządzania zespołem (bo przecież nie działa sam);
  • Osoby, która już pracowała dla firm z Twojej branży – dzięki temu nie będzie musiała od podstaw wdrażać się w specyfikę Twojego biznesu;
  • Kogoś, kto nie zagaduje, ale słucha i analizuje – dobrego doradcę możesz poznać już po kilku minutach rozmowy telefonicznej czy po kilku wymienionych mailach. Ekspert nie sypie gotowymi rozwiązaniami i utartymi formułkami, ale jest szczerze zainteresowany Twoimi potrzebami, zadaje dużo pytań i wyciąga konstruktywne wnioski z odpowiedzi.
  • Eksperta, który działa transparentnie – szukaj doradcy, który jest konkretny, potrafi określić czas realizacji zadania, wysokość swojego wynagrodzenia oraz, co najważniejsze, oszacować termin, w którym zauważysz efekty jego pracy.

Jeśli sądzisz, że znalezienie takiej osoby jest trudne, czasochłonne, a na końcu i tak pewnie się pomylisz, to koniecznie zajrzyj na https://panwokularach.pl/doradztwo-marketingowe/ i zdaj się na pomoc doradcy marketingowego z ponad 20-letnim doświadczeniem w obsłudze firm – od start-upów, po korporacje. Porozmawiaj niezobowiązująco z panemWokularach i dowiedz się, co dobrego może zrobić dla Twojego biznesu. A są to same dobre rzeczy.

Informacja prasowa

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie