Reklama prasowa z roku na rok traci udziały w ogólnym torcie reklamowym, co jest oczywiście skutkiem popularyzacji Internetu. Jeszcze 10-15 lat temu największe dzienniki wydawane w naszym kraju mogły się pochwalić nakładem 700-800 tysięcy egzemplarzy. Dziś jest to nawet 80% mniej. Sprzedaż gazet i magazynów spada, co nie oznacza, że reklama prasowa straciła jakikolwiek sens. Nadal może to być skuteczna forma promocji marki, ale na pewno nie dla każdego. Które firmy i marki powinny zatem wziąć pod uwagę ten kanał pozyskiwania klientów?
W przypadku lokalnych biznesów reklama prasowa jest o tyle korzystna, że pozwala szybko dotrzeć do konkretnej grupy docelowej – tutaj tworzonej przez osoby mieszkające na danym terenie. Generalnie małe firmy obejmujące swoim zasięgiem stosunkowo niewielki obszar (miasto, gmina, powiat) powinny inwestować w promocję w mediach lokalnych, a prasa oczywiście do nich należy. Tutaj chodzi przede wszystkim o wartość informacyjną reklamy, co doskonale realizują komunikaty publikowane w gazetach – zwłaszcza codziennych.
Nie mamy tutaj na myśli tylko marek premium, mających globalny zasięg i cieszących się ogólnoświatową rozpoznawalnością. Do tej kategorii zaliczymy również firmy świadczące luksusowe usługi – chociażby działające w branży beauty. Takie marki zdecydowanie powinny inwestować w reklamę prasową, zwłaszcza w tzw. rich mediach, czyli magazynach z wyższej półki cenowej, wydawanych w cyklach dwutygodniowych lub miesięcznych. Odbiorcy tego typu prasy to zwykle ludzie nienarzekający na brak pieniędzy, stąd zawsze są potencjalnie zainteresowani ofertami reklamodawców.
Gdy zajrzymy do badań rynku mediów w Polsce, to zauważymy, że drukowaną prasę codzienną kupują przede wszystkim osoby w średnim i starszym wieku. Młodsi wybierają oczywiście Internet. Nieco inaczej wygląda to w przypadku magazynów, po które sięgają również Millenialsi.
Prasa ma tę zaletę, że spokojnie da się tutaj wyodrębnić konkretną grupę docelową danego wydawnictwa. Nie tylko pod względem przedziału wiekowego, ale również płci, zainteresowań, statusu majątkowego. Dzięki temu marki mające sprecyzowany target, są w stanie dotrzeć do niego ze swoim przekazem właśnie przy pomocy reklamy prasowej.
Czego by nie mówić o reklamie prasowej, to nie można jej odmówić tego, że wciąż uchodzi za prestiżową. Zwłaszcza ta kolportowana w wydawnictwach premium, opiniotwórczych i luksusowych. Niektóre marki z przyczyn wizerunkowych wręcz nie mogą sobie pozwolić na to, aby nie inwestować w reklamę prasową – przykładem mogą być marki z branży modowej i beauty.