30 sekund – zgodzisz się, że to niewiele, prawda? A właśnie tyle trwa standardowy spot radiowy. Tak krótki czas do dyspozycji odstrasza wiele firm, które z góry zakładają, że nie są w stanie przekazać klientom wszystkiego, na czym im zależy. I to jest właśnie największy błąd! Dobry spot radiowy nie jest „o wszystkim”, ale „o czymś”. W tym wpisie podpowiemy Ci, o jakich zasadach tworzenia spotów trzeba koniecznie pamiętać.
Nie jest żadną tajemnicą, że słuchacze nie znoszą bloków reklamowych. Przerywają im słuchanie ulubionej muzyki i bardzo drażnią słabą jakością, bzdurnym marketingowym bełkotem i tysiącem informacji do zapamiętania. Nie tędy droga. Dobry spot radiowy musi być napisany tak, aby chciało się go wysłuchać od początku do końca. Musi skłonić słuchacza to tego, aby nie przełączał stacji, ale zrobił głośniej.
Podstawowym warunkiem skuteczności spotu jest więc mocny początek. Warto pamiętać, że jesteśmy w radiu, a więc należy sięgnąć po elementy dźwiękowe. Może to być krzyk, płacz, westchnięcie – wszystko, co tylko przykuje uwagę. Wyobraź sobie, że słuchasz radia, a tu nagle do Twoich uszu dociera pisk kobiety. Na pewno Cię to zainteresuje.
Same dźwięki czy podkład muzyczny nie robią reklamy radiowej. Tutaj niezbędne jest wymyślenie jakiejś fajnej historii. Pamiętaj – do dyspozycji mamy tylko 30 sekund. Dlatego nie kombinuj. Historia musi być prosta, mieć wstęp, rozwinięcie i jakiś morał. Kanonem są tutaj reklamy, w których występują Serce i Rozum.
Historia może być śmieszna, tragiczna, skłaniać do myślenia, ale musi być jakaś. Zapomnij o klasycznej wyliczance, nie chwal się wszystkimi właściwościami produktu czy usługi. To naprawdę nikogo nie interesuje. Ludzie chcą słuchać historii, za którymi później podążą do sklepu.
Spot radiowy nie jest ofertą, która trafia na stół klienta. Nikt nie ma czasu ani ochoty, by zapoznać się ze wszystkimi elementami produktu – od tego jest Internet. W radiu mówimy prosto, dosadnie i ciekawie. Naprawdę nie ma większego sensu, aby cały dostępny czas wykorzystać na wyliczenie cech produktu i objaśnienie słuchaczom, jak mają dojechać do Twojej firmy. Nie traktuj ich jak neandertalczyków, którzy nie słyszeli o Internecie.
Spot ma sygnalizować, że coś istnieje, ale bez opisywania tego czegoś. Jeśli zależy Ci, aby ludzie zapoznali się z cechami produktu, to zaproś ich do odwiedzenia strony internetowej. Jak myślisz, co jest łatwiejsze do zapamiętania:
Czy może:
Odpowiedź jest chyba oczywista.
Tworząc spot trzeba przez cały czas pamiętać, że słuchacz ma do swojej dyspozycji tylko uszy. Nikt nie rzuci wszystkiego po to, aby zapisać sobie adres i cechy produktu. Radio jest medium towarzyszącym, dlatego spot także musi towarzyszyć słuchaczom i zostawić w ich pamięci ślad. Stawiaj na mocny przekaz, ciekawą historię, elementy dźwiękowe i minimum treści. Powodzenia.