Gdańsk świetnie wypromowany w Polsce. A co z mieszkańcami?

Krzysztof Jagielski
01.06.2015

Gdańsk jest jednym z najaktywniej promujących się polskich miast, choć wcale nie wydaje na ten cel najwięcej pieniędzy (tak wynika z badań). To, czym zachwycają się turyści, nie musi jednak mieć przełożenia na opinie mieszkańców o swoim mieście. Nie musi, ale w przypadku Gdańska zdecydowanie ma. Miasto jest jednym z najlepszych miejsc do życia w naszym kraju, co przyznają ankietowani mieszkańcy.

Gdańsk w Diagnozie Społecznej

Diagnoza Społeczna, przygotowywana cyklicznie przez prof. Janusza Czapieńskiego, jest jednym z najbardziej wymiernych badań dotyczących zadowolenia (lub też nie) z życia Polaków. Od kilku lat w diagnozie badane jest też nasze przywiązanie do miejsca, w którym żyjemy. Na tej podstawie układany jest ranking miast najbardziej przyjaznych swoim mieszkańcom.

Gdańsk w ostatniej Diagnozie z 2013 roku wypadł bardzo dobrze, zajmując wysokie, trzecie miejsce. Oznacza to, że większość ankietowanych mieszkańców chwali swoje miasto i jest zadowolona z życia właśnie tu. Gdańsk w badaniu wyprzedził m.in. Warszawę, Kraków czy Toruń.

Pod uwagę w badaniu brane są różne czynniki, takie jak poziom bezrobocia, wysokość średnich zarobków, ale też działanie komunikacji miejskiej, dostęp do kultury i edukacji czy ilość terenów zielonych. Gdańsk w żadnej kategorii się nie wybija, ale jest na tyle solidny, że z powodzeniem można go polecić, jako dobre miejsce do życia.

Chcę tu żyć – mówi mieszkaniec Gdańska

Wśród ankietowanych mieszkańców Gdańska 18% osób przyznało, że jest bardzo zadowolonych ze swojego miasta. To jeden z lepszych wyników w kraju. Można się zastanawiać, z czego wynika tak dobra ocena Gdańska?

Miasto nie zaliczyło w ostatnich latach spektakularnych inwestycji (poza budową Europejskiego Centrum Solidarności), nie ma wcale idealnie działającej komunikacji, równych jak stół ulic i najniższych opłat komunalnych. Skąd więc tak wysoki poziom zadowolenia?

Można zaryzykować stwierdzenie, że działa magia miasta. Gdańsk do perfekcji opanował model komunikacji z mieszkańcami i turystami, świetnie wykorzystuje nowoczesne narzędzia (portale społecznościowe, aplikacje mobilne) do prezentowania się, jako miasto nowoczesne, innowacyjne, nastawione na podnoszenie komfortu życia.

Gdańsk dobrze kojarzy się Polakom

Rozwinięciem tej myśli jest inne badanie, w którym Polacy zostali zapytani o regiony w kraju, do których chętnie by się przeprowadzili. Gdańsk (czy szerzej Trójmiasto) wskazało aż 4% ankietowanych. Wynik nie jest spektakularny, ale warto wiedzieć, że ponad 80% badanych w ogóle nie chciało wskazać takiego miejsca. W tym kontekście trójmiejski wynik robi już wrażenie.

Gdańsk bardzo pozytywnie kojarzy się również zagranicznym turystom i od lat znajduje się w czołówce polskich miast najchętniej odwiedzanych przez obcokrajowców (ustępując tylko Warszawie i Krakowowi, a okresowo także Zakopanemu). Trzeba przyznać, że model promocji wybrany przez władze miasta się sprawdza. Ważne jest jednak to, że (co pokazuje Diagnoza Społeczna), Gdańsk nie zapomina przy tym o swoich stałych mieszkańcach. W końcu to ich opinia jest jednym z ważniejszych narzędzi promocyjnych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie