To dobry znak dla całej polskiej gospodarki. W pierwszym półroczu 2015 roku wyraźnie wzrosły wydatki na reklamę. Polskie firmy, w tym te w Elblągu, inwestują coraz więcej w komunikację z klientami i działania promocyjne. Najmocniej zyskuje na tym reklama telewizyjna, a najszybciej – reklama online.
Coraz większy tort reklamowy
Z raportu firmy Starcom Mediavest Group wynika, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 roku, wartość wydatków reklamowych wzrosła w Polsce o 2,8% w stosunku rok do roku. Przekłada się to na dodatkowe miliony złotych, które firmy inwestują w promocję. Obecna wartość rynku reklamowego w naszym kraju sięga już 7,5 miliarda złotych i jest najwyższa od 2008 roku, czyli początku kryzysu finansowego.
Zwiększenie zainteresowania reklamą widać też w Elblągu – tutejsze agencje reklamowe potwierdzają wzrost liczby realizowanych zleceń, głównie w zakresie promocji marki w Internecie oraz reklamy zewnętrznej. W skali kraju liderem rynku pozostaje telewizja, której udział w torcie reklamowym wynosi 53%. Najszybciej rośnie jednak reklama internetowa, która zanotowała skok przychodów aż o 9,2%.
Reklamodawcy chcą promować się w sieci
W przypadku Internetu mamy do czynienia z konsekwentnym przekonywaniem się przedsiębiorców do reklamy mobilnej. Jej udział w ogólnym torcie reklamowym rośnie w gigantycznym tempie – aż o 45%. Bardzo zyskuje też reklama wideo – 28% To pokazuje, że firmy zaczynają rozumieć potrzebę docierania do nowej generacji klientów, którzy z Internetu korzystają jeśli nie głównie, to przynajmniej bardzo intensywnie za pośrednictwem smartfonów i tabletów.
Analitycy rynku reklamy nie mają wątpliwości, że telewizja i Internet w kolejnych latach zostawią inne nośniki reklamy daleko w tyle i będą pogłębiać swoją hegemonię. Można się jednak spodziewać, że największe wzrosty nadal notować będzie sieć. Firmy muszą zatem jeszcze intensywniej inwestować w doskonałe narzędzia do promocji online, takie jak strona www, e-wizytówki, reklama banerowa, SEM i przede wszystkim SEO wraz z content marketingiem.
Na elbląskim rynku reklamy nie ma problemu z podażą profesjonalnych usług dla firm. Działa tu sporo wyspecjalizowanych agencji, które oferują szeroki wachlarz rozwiązań, na czele z promocją online.
Klienci migrują do Internetu
Nie ma sensu dyskutować z ogólnym trendem, jaki obserwujemy już od kilku lat. Odbiorcy treści wartościowych i komercyjnych masowo przenoszą się do sieci, co potwierdza drastyczny i konsekwentny spadek sprzedaży prasy drukowanej oraz słuchalności tradycyjnych stacji radiowych. Internet zapewnia nam dziś wszystko, co jest nam potrzebne do zaspokojenia własnych potrzeb rozrywkowych i intelektualnych. Broni się przed tym jeszcze telewizja, ale i ona wyraźnie zwiększa zasięg poprzez oferowanie wielu treści również lub wyłącznie online.
Rynek reklamowy zatem rośnie, ale nie równomiernie. Zmienili się klienci, zmieniają też przedsiębiorcy, którzy znaleźli dla siebie wspólną platformę spotkań – Internet. Firmy to bagatelizujące nie mają większych szans na długofalowe przetrwanie w swoich branżach. Nawet jeśli wydaje im się, że działając na lokalnym rynku elbląskim są w stanie zapewnić sobie stały dopływ klientów na takim samym poziomie, jak obecnie. Dziś granice działalności się mocno zacierają – sieć pozwala oferować produkty i usługi każdemu i wszędzie. Trzeba to wykorzystać.