Wsadzimy kij w mrowisko: nie każda firma potrzebuje profilu w mediach społecznościowych. Dla niektórych jest to tylko strata czasu, pieniędzy i energii oraz niepotrzebne igranie z wizerunkiem. Choć od lat obserwujemy trend polegający na przymusie „bycia na Facebooku”, to wiele firm doskonale radzi sobie bez tego dodatku. Jeśli więc chcesz prowadzić profil marki w mediach społecznościowych, ale jeszcze nie wiesz, czy to dobre rozwiązanie, przeczytaj nasz poradnik. Wskazujemy 5 pytań, na które warto sobie wcześniej odpowiedzieć.
- Czy moja grupa docelowa jest w mediach społecznościowych? - sprzedajesz nawozy mineralne i Twoją grupą docelową są rolnicy. Jak sądzisz – spędzają swój wolny czas na Facebooku? To mało prawdopodobne. Nawet jeśli teoretycznie Twoi klienci mają profile w mediach społecznościowych, to znacznie ważniejsze jest to, czy szukają tam inspiracji zakupowych. Jeśli jednak wiesz, że Twoja grupa docelowa jest na Facebooku, jak najbardziej warto prowadzić tam działania marketingowe.
- Czy Twoje produkty będą poszukiwane na Facebooku? - ma to bezpośredni związek z obecnością Twojej grupy docelowej w social media. Warto się zastanowić, jak jest szansa, że ktoś mający profil na Facebooku będzie tam szukać firm sprzedających np. zaawansowane systemy informatyczne dla banków? Raczej niewielka. Nie wszystkie produkty wymagają wsparcia ze strony aktywności marki w mediach społecznościowych.
- Czy to nie zaszkodzi wizerunkowi firmy? - w niektórych kręgach posiadanie profilu na Facebooku nadal jest uważane za mało poważne. Dobrym przykładem będzie branża funeralna. Czy naprawdę chcesz się chwalić najnowszymi modelami trumien w mediach społecznościowych? Nie uważasz, że to bez sensu? Nawet jeśli Twoi klienci są na Facebooku, to mogą uznać aktywność firmy pogrzebowej za przekroczenie granicy dobrego smaku.
- Czy możesz poświęcić swojemu profilowi dużo czasu? - prowadzenie działań marketingowych na Facebooku nie jest ani proste, ani szybkie. Wymaga czasu, szukania nowych pomysłów, angażowania potencjalnych fanów, zachęcania ich do dyskusji. Nie wystarczy, że raz w tygodniu wrzucisz jakiegoś newsa. Profilem trzeba się opiekować przez cały czas, poświęcić mu mnóstwo uwagi. Oczywiście, można wynająć specjalistów, ale...
- Czy stać Cię na to? - konto na Facebooku można założyć za darmo, ale z perspektywy firmy na tym dobre informacje się kończą. Zadbanie o to, aby profil miał wpływ na budowanie rozpoznawalności marki kosztuje. Profesjonalna agencja weźmie za to spore pieniądze, a tylko taki wykonawca może zagwarantować, że profil przyniesie jakieś korzyści. Jeśli masz zamiar prowadzić konto firmowe na Facebooku w sposób chałupniczy, lepiej od razu sobie odpuść.
Pięć ważnych pytań. Odpowiedz na nie rzetelnie, daj sobie czas na zastanowienie i nie rób nic tylko dlatego, że tak wypada. Może się przecież okazać, że prowadzenie profilu na Facebooku nie jest Twojej firmie do niczego potrzebne.