Specyfika reklamy w social media w porównaniu z innymi kanałami promocji

Jerzy Biernacki
22.11.2019

Media społecznościowe są dziś totalną potęgą w Internecie. Korzystają z nich miliardy użytkowników, co oczywiście nie może pozostać bez reakcji reklamodawców. Marki chcą być obecne w social media i promować się w nich nie tylko organicznie (poprzez angażujące posty, konkursy, interakcję z użytkownikami etc.), ale także sięgając po płatne formaty reklamy. Dobrze zaprogramowana kampania np. na Facebooku potrafi zdziałać cuda, o ile reklamodawca od początku zna i rozumie specyfikę płatnej promocji w social media - zwłaszcza w zestawieniu z innymi kanałami. Te najważniejsze szczegóły omawiamy w naszym poradniku.

Możliwość wchodzenia w interakcję z reklamą

Jest to unikalna cecha reklamy w social media, która – o czym przedsiębiorcy często zapominają – może być bronią obosieczną. Chodzi o to, że każdy odbiorca reklamy np. na Facebooku ma możliwość jej skomentowania. Wszyscy dobrze wiemy, czym to grozi – zwłaszcza w czasach powszechnego internetowego hejtu. Dodatkowe zagrożenie może stanowić nieuczciwa konkurencja, która podejmie próbę zdeprecjonowania reklamy. Tymczasem już jeden skrajnie negatywny komentarz, nawet jeśli nie jest zweryfikowany pod kątem prawdziwości, może zachwiać kampanią reklamową.

Z drugiej jednak strony możliwość wchodzenia w interakcję z reklamą w naturalny sposób zwiększa jej zasięg. Jeśli Jan Kowalski skomentuje np. zdjęcie promujące jakiś produkt, to dowiedzą się o tym jego znajomi, dzięki czemu znacząco wzrośnie szansa zainteresowania ofertą marki kolejnych osób – również tych, do których reklama nie trafiła „w pierwszym rzucie”.

Nie tylko reklama statyczna

Olbrzymim atutem reklamy w social media jest to, że marki dysponują szerokim wachlarzem możliwości w zakresie wyboru jej formatu. To już nie tylko statyczne reklamy składające się z grafiki i tekstu, ale też krótkie filmiki, formularze interaktywne, infografiki, podcasty. Reklama w social media ma duży potencjał viralowy, co oznacza, że jeśli jest atrakcyjna, angażująca, może nawet kontrowersyjna, to błyskawicznie dotrze do ogromnej grupy użytkowników, zwiększając tym samym świadomość marki. Bez wątpienia reklama w mediach społecznościowych jest najbardziej elastyczna pod kątem jej formatowania.

Profilowanie

Owszem, targetowanie reklam online jest dziś normą i taką możliwość mamy chociażby w sieci Google Ads. Fakty są jednak takie, że pod względem profilowania Facebook zostawił całą konkurencję daleko w tyle. Jest to spowodowane tym, że ten największy portal społecznościowy na świecie zbiera i przetwarza mnóstwo informacji o swoich użytkownikach. Nie tylko tych podanych na profilu, ale także wynikających z zachowania użytkownika (jakie fanpage odwiedza, które reklamy ogląda, gdzie zostawia komentarze, jakie treści udostępnia na swoim profilu etc.).

Dzięki temu istnieje możliwość niezwykle wręcz dokładnego skierowania kampanii do ściśle wyselekcjonowanej grupy odbiorców, co oczywiście ma pozytywny wpływ na efektywność reklamy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie