Instagram jest obecnie najpopularniejszą platformą social media skupioną wokół kultury obrazkowej. To świetna trampolina do sukcesu, ale trzeba najpierw wiedzieć, jak się na nią wdrapać. Wiele marek ma z tym duży problem, czego efektem są spektakularne porażki. Niektóre firmy nie rozumieją też idei Instagrama, stąd w ogóle rezygnują z promocji na tym portalu. Jeśli od dłuższego czasu chodzi Ci po głowie pomysł wykorzystania Instagrama do działań reklamowych na rzecz swojej marki, to najpierw przeczytaj nasz poradnik. Znajdziesz w nim krótki opis podstawowych zasad obowiązujących na tym portalu.
Instagram jest typową platformą zdjęciową. Użytkownicy dzielą się za jej pośrednictwem swoimi fotografiami, najczęściej mocno obrobionymi, by w ten sposób zwrócić na siebie uwagę. Dokładnie tak samo postępują marki. Instagram nie jest miejscem do popisywania się erudycją. Tekst jest wyłącznie dodatkiem do zdjęcia. Wbrew pozorom nie ułatwia to sprawy, bo tworzenia fotografii, które rzeczywiście zainteresują użytkowników i zwrócą ich uwagę na markę, wymaga świetnego pomysłu i opracowania szczegółowej strategii.
Jest na to co najmniej kilka sposobów. Jednym z nich jest nanoszenie na zdjęcie jakiegoś intrygującego opisu. Z punktu widzenia marki bardzo dobrze sprawdzają się treści o charakterze poradnikowym, np. „Tip no. 1”. Pamiętaj, że tekst musi być bardzo krótki, wręcz hasłowy. Nie przesadzaj z długością, bo to zdjęcia są tutaj najważniejsze.
To jeden z najważniejszych trendów obowiązujących na Instagramie. Instastories wypromowały dietetyczki, trenerki fitness i inne internetowe gwiazdy, które zaistniały właśnie dzięki temu portalowi. Opowiadanie historii za pomocą zdjęć jest trudne, ale bardzo ciekawe i świetnie trafia w gust młodych użytkowników, którym po prostu nie chce się już czytać blogów czy postów na Facebooku. Każda marka może stworzyć jakąś historię, np. z życia firmy, wprowadzania produktu na rynek czy realizacji jakiegoś fascynującego projektu. W ten sposób znacząco zwiększa się jej rozpoznawalność.
Musisz bardzo dokładnie wiedzieć, czy Twoja grupa rzeczywiście korzysta z tego portalu. Nie jest to takie oczywiste – Instagram nie osiągnął statusu porównywalnego chociażby z Facebookiem. Jest to platforma dla ludzi młodych, aktywnych, majętnych lub chcących za takie uchodzić. Promowanie swojej marki wśród osób, które i tak nie są zainteresowane jej ofertą, to niepotrzebna strata pieniędzy i czasu.
Bez hasztagów nie ma funkcjonowania na Instagramie. Dzięki nim możesz łatwo pozycjonować swoje zdjęcia i docierać z nimi do grupy docelowej. Umiejętne korzystanie z hasztagów nie jest jednak takie proste, szczególnie dla osoby, która nigdy wcześniej nie używała Instagrama.
Prowadzenie kampanii na Instagramie jest ciekawym pomysłem na promocję, ale bez wątpienia nie można tego polecić każdej firmie. To specyficzny portal, z którego trzeba umieć korzystać. Jeśli nie masz środków na wynajęcie profesjonalnej agencji, to prowadzenie samodzielnych działań może się okazać mało skuteczne, a wręcz szkodliwe. Wówczas lepiej jest przeznaczyć budżet na inne formy promocji, chociażby content marketing (blog, artykuły sponsorowane, portal etc.).