Nie ma chyba firmy, która nie marzyłaby o rozpoczęciu kampanii reklamowej w telewizji. Dla większości przedsiębiorców możliwość wyemitowania choćby kilkunastu spotów byłaby czymś na wzór gwiazdki z nieba. Powszechny jest bowiem pogląd, że reklama telewizyjna przynosi markom zdecydowanie największe korzyści i praktycznie natychmiast po starcie kampanii słupki sprzedaży szaleńczo pną się w górę. Nie jest to do końca prawda, choć rzeczywiście, reklama telewizyjna może być i najczęściej jest skuteczna. Dlaczego? Oto 6 najważniejszych powodów.
- Bardzo mocne przyciąganie uwagi odbiorcy – pod tym względem reklama telewizyjna jest wciąż bezkonkurencyjna. Nie ma bowiem drugiego tak angażującego formatu. Większość ludzi pozytywnie i z zaciekawieniem reaguje na to, co widzi. Jeśli dojdzie do ciekawy dźwięk i intrygujące słowa, to mamy przepis na naprawdę skuteczną reklamę.
- Gigantyczny zasięg – choć większość Polaków ma już dostęp do Internetu, to nadal zasięg reklamowy telewizji jest uznawany za bardziej wartościowy. Do codziennego oglądania telewizji przyznaje się 99% dorosłych Polaków! Zajmuje nam to średnio prawie 4,5 godziny dziennie. Dodajmy – 4,5 godziny skupienia, ponieważ telewizja jest najbardziej angażującym medium.
- Mnóstwo sposobów na sugestywny przekaz – w radiu do dyspozycji jest tylko dźwięk, głos lektora i tekst. W Internecie dochodzi do tego obraz, ale to telewizja wciąż dysponuje najszerszym spektrum oddziaływania na odbiorców. Twórcy reklam telewizyjnych mają ogromny wybór narzędzi, którymi się posłużą. Mogą zrealizować prosta prezentację produktu, demonstrację, wysilić się na artyzm lub zrobić coś szokującego. Oczywiście w granicach prawa i dobrego smaku. Nie ma chyba specjalisty od tworzenia reklamy, który nie marzy, aby choć raz mieć szansę zrealizowania spotu telewizyjnego.
- Nie można jej wyłączyć – jasne, można zmienić kanał lub iść zrobić herbatę, ale ile osób rzeczywiście to robi? Poza tym zmiana kanału najczęściej nie pomaga, bo bloki reklamowe w poszczególnych stacjach są układane w bardzo zbliżonym czasie. Co pozostaje? Obejrzeć te nieszczęsne reklamy, które przecież później okazują się wcale nie być takie złe i nudne. Są nawet zagorzali fani reklam, którzy oglądają telewizję tylko po to, aby wyłapać jakieś perełki.
- Zapada w pamięć – format telewizyjny zdecydowanie najbardziej wwierca się nam w pamięć, w czym główna zasługa obrazu. Znacznie łatwiej zapamiętujemy ruchome sceny, kolory, konkretne sytuacje odegrane przez aktorów. Badania wykazały, że około 50% widzów zapamiętuje reklamę już po pierwszym jej obejrzeniu, a ponad 80% po kilkakrotnym kontakcie ze spotem. Tyle samo badanych utożsamia później reklamę z jej nadawcą, czyli z reklamującą się firmą lub marką.
- Ma siłę przekonywania – w telewizji można pokazać niemal wszystko, w efekcie czego widz może odnieść oglądaną scenę do swojego życia. Jeśli gospodyni domowa widzi, jak jakaś kobieta po zastosowaniu proszku X wyciąga z pralki śnieżnobiałą koszulę, to zaczyna wierzyć, że to jest możliwe. Chce to również sprawdzić we własnej łazience. Oczywiście dużo zależy tutaj od wiarygodności reklamy, jednak ogólnie format telewizyjny budzi w nas duże zaufanie.
Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że reklama telewizyjna jest skuteczna, jednak dotyczy to tylko dobrze zrealizowanych spotów, które są łatwe do zapamiętania, przykuwają uwagę widzów i stanowią dla nich jakąś wartość. To już jednak temat na osobny wpis.