Są wytyczne UOKiK dotyczące oznaczania treści sponsorowanych i reklam w mediach społecznościowych

Jerzy Biernacki
06.10.2022

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostro zabrał się za influencerów oraz marki promujące się w mediach społecznościowych, którzy „zapominają” o obowiązku oznaczania treści reklamowych. Urząd właśnie wydał zbiór wytycznych dla twórców, którzy stosując się do nich unikną poważnych konsekwencji prawnych. O szczegółach przeczytasz w naszym artykule.

Prawidłowe oznaczanie postów

Podstawową zasadą, jakiej należy się trzymać przy publikowaniu postów o charakterze reklamowym, jest ich właściwe oznaczanie. UOKiK rekomenduje tutaj oznaczanie dwupoziomowe, czyli nie tylko z wykorzystaniem systemu obowiązującego na danej platformie, ale również we własnym zakresie – np. poprzez hasztag czy informację w opisie filmu.

Ważne jest to, aby konsument jeszcze przed dokładnym zapoznaniem się z postem czy filmem mógł się zorientować, że ma do czynienia z treścią reklamową. Przekaz musi być jednoznaczny, zrozumiały, niedopuszczalne są jakiekolwiek próby „puszczania oczka” do odbiorcy. UOKiK sugeruje również, aby stworzyć stały schemat oznaczania postów, korzystając z tych samych słów, kolorów, czcionki etc.

Kolejna wskazówka dotyczy oznaczania marki, z którą współpracuje twórca. Jej nazwa powinna znaleźć się w opisie tak, aby odbiorca nie miał wątpliwości, czyje produkty czy usługi promuje influencer.

Ciekawostką jest rekomendowany przez UOKiK sposób oznaczania treści, za które twórca otrzymał jakiś prezent (np. paczkę PR). Jeśli jest to jednorazowa współpraca, wówczas taki materiał oznaczamy słowem PREZENT. Jeśli jednak twórca otrzymał już kolejną przesyłkę i np. po kolei testuje produkty otrzymane od danej marki, to musi oznaczać swoje treści jako MATERIAŁ REKLAMOWY.

Autopromocja

UOKiK przygotował również zbiór wytycznych dotyczących autopromocji, czyli tworzenia postów i filmów reklamujących markę własną. Każdy taki materiał musi zostać oznaczony jako AUTOPROMOCJA.

Dodajmy, że od momentu, jak UOKiK rozpoczął ofensywę przeciwko nieuczciwie przedstawianym treściom reklamowym w mediach społecznościowych, liczba oznaczeń postów i filmów sponsorowanych wzrosła w Polsce o blisko 80%.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie