To, że agencje reklamowe w większości oczekują zapłaty za swoje usługi z góry, jest w pełni zrozumiałe. Stanowi to dla nich mocne zabezpieczenie dla realizacji projektu i chroni np. przed kaprysami niezdecydowanych klientów. Warto jednak podkreślić, że takie rozwiązanie przynosi korzyści również zleceniodawcom, o czym praktycznie w ogóle się nie pisze i nie mówi. Mamy 5 argumentów na potwierdzenie tej – pewnie dla wielu czytelników kontrowersyjnej - tezy.
Zaczynamy od bardzo ważnej, a zadziwiająco często bagatelizowanej kwestii. Dobre agencje reklamowe nie narzekają na brak klientów. Oznacza to, że zaproponowany w wycenie termin realizacji, praktycznie z dnia na dzień może przestać obowiązywać. Jeśli więc zleceniodawcy zależy na czasie, powinien sam zaproponować opłacenie usługi z góry. Wówczas w umowie zostanie podany konkretny termin realizacji, którego agencja jest zobowiązana dotrzymać.
Wiele osób uważa, że płacąc z góry pozbawiają się możliwości wywierania nacisku na agencję. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie. Profesjonalna agencja, która dba o swoją markę i otrzyma całą zapłatę przed przystąpieniem do realizacji projektu, powinna wręcz stanąć na uszach, by udowodnić klientowi, że podjął dobrą decyzję. W przeciwnym razie szybko straci renomę, a kolejni klienci nie będą już tak skorzy do opłacania usługi z góry.
Nie jest to oczywiście pewne, bo jeśli agencja ma sztywne ceny, to opłacenie usługi z góry raczej nie spowoduje naliczenia rabatu. Można jednak spróbować wywalczyć dla siebie inne korzyści.
Przykładowo: zadeklaruj, że chętnie opłacisz usługę w całości, ale w zamian byłoby Ci bardzo przyjemnie, gdyby agencja zaproponowała pół roku hostingu gratis. Nie jest to duży wysiłek finansowy dla agencji, a w dodatku pozwoli to jej utrzymać kontakt z klientem, który być może w przyszłości zamówi kolejne usługi.
Prozaiczna, ale wcale nie tak mało istotna kwestia. Jeśli uprzesz się, by nie zapłacić za całą usługę z góry, to być może stanie na 50% zaliczce. To kolejny dokument, który trzeba zaksięgować, opłacić, wydrukować czy zapisać na dysku komputera. Mnożenie dokumentacji nie jest niczym przyjemnym i niepotrzebnie obciąża administrację firmy.
Zapytasz: a po co mi ta wdzięczność? Już wyjaśniamy. Agencja, która otrzymuje zapłatę z góry, traktuje klienta o wiele poważniej. Jest zabezpieczona finansowo, dzięki czemu może się w pełni poświęcić realizacji projektu. Klient, który respektuje zasady obowiązujące w agencji, może więc liczyć na większe zaangażowanie w jego zlecenie. To czysta psychologia: nikt nie lubi współpracować z osobami, które robią wieczne problemy czy wszędzie węszą próbę oszustwa.
Nadal uważasz, że za usługi kreatywne nie warto płacić z góry?