Błędy przy ustalaniu budżetu na reklamę AdWords. Też je popełniasz?

Marek Szydełko
26.04.2018

Nie ma wątpliwości, że reklama AdWords jest jednym z najszybszych sposobów na rozpoczęcie pozyskiwania klientów z Internetu. Linki sponsorowane dobrze wyróżniają się w wyszukiwarce, użytkownicy chętnie w nie klikają, co w wielu przypadkach przekłada się na natychmiastową sprzedaż. Nie ma jednak mowy o tym, aby reklama AdWords była skuteczna, jeśli od początku źle zaplanujesz jej budżet. Jakich błędów należy tutaj unikać? Przeczytaj.

Budżet na próbę

To jeden z najczęstszych błędów, który popełniają przede wszystkim przedsiębiorcy próbujący prowadzić działania w ramach AdWords na własną rękę. Schemat myślenia wygląda tak: „Najpierw ustawię sobie limit na 5 złotych dziennie, a jak reklama okaże się skuteczna, to zwiększę go do 20 złotych.” Nie ma to jednak większego sensu.

Wyobraź sobie, że chcesz rozpocząć reklamę outdoorową. Masz budżet na to, by wykupić miejsce na billboardzie przy wjeździe do miasta, ale boisz się zaryzykować i najpierw rozwieszasz kilka małych ulotek na przystankach autobusowych. To oczywiste, że taki minimalizm nie przyniesie spodziewanych efektów, więc nigdy nie dojdziesz do etapu billboardu.

Zbyt małe nakłady finansowe

Powiedzmy sobie szczerze: inwestowanie 100 czy 200 złotych miesięcznie w reklamę AdWords jest bez sensu. Te pieniądze lepiej wydać np. na kilka tekstów na blog czy artykuł sponsorowany – efekt będzie z pewnością lepszy. Trzeba sobie zdać sprawę, że reklama AdWords jest droga, choć Google oczywiście stara się promować tę usługę, jako najtańszy sposób na zaistnienie w sieci.

Praktyka pokazuje, że bez budżetu na poziomie minimum 500-600 złotych miesięcznie, nie ma po co myśleć o reklamie AdWords. Jest to także minimalny budżet, przy którym kampanią mogą się zająć profesjonaliści.

Rozwlekanie budżetu

Załóżmy, że masz do dyspozycji 5 tysięcy złotych i chcesz je wydać na reklamę AdWords. Świetnie, to już pokaźny budżet, z którym można zrobić coś sensownego. Chcesz jednak wykorzystać go do maksimum, dlatego ustalasz dzienne stawki w taki sposób, by pieniędzy wystarczyło na 12 miesięcy kampanii. Bez sensu.

Lepiej jest wydać takie pieniądze na krótszą, za to intensywniejszą kampanię w okresie, gdy spodziewasz się największych zysków, czyli w czasie aktywności Twojej grupy docelowej. Może to być chociażby okres świąteczny czy przedwakacyjny. Owszem, jednorazowo zainwestujesz znacznie więcej, ale efekty sprzedażowe także będą bardziej pokaźne.

Wszystkie wymienione błędy wynikają z tego, że naprawdę niewielu przedsiębiorców rozumie mechanizm działania reklamy AdWords i potrafi nią zarządzać. W praktyce rozsądniej jest więc zgromadzić odpowiednio wysoki budżet i powierzyć dysponowanie nim profesjonalnej agencji SEM, która wie, „z czym to się je”.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie