Dłuższe bloki reklamowe w radiu i telewizji? Ważna zmiana w przepisach

Mariusz Siwko
07.12.2021

Wraz z listopadem w życie weszła nowelizacji Ustawy o radiofonii i telewizji, która wprowadziła kilka istotnych zmian w obowiązujących dotychczas przepisach związanych z reklamą telewizyjną oraz radiową. Kluczowa zmiana dotyczy likwidacji limitu długości bloku reklamowego, który do tej pory mógł trwać maksymalnie 12 minut w godzinie. Czy to oznacza, że czeka nas jeszcze więcej reklam przerywających filmy i programy rozrywkowe?

Podział programów na pasma godzinowe

Nowelizacja prawa wprowadziła pojęcie pasm godzinowych, w których obowiązują inne maksymalne długości bloków reklamowych. I tak: w paśmie między godziną 6 a 18 łączny limit reklam wynosi 144 minuty, w paśmie między 18 a 24 są to 72 minuty, natomiast w godzinach nocnych limit został całkowicie zlikwidowany – teoretycznie więc stacje telewizyjne i radiowe mogłyby przygotować wyłącznie blok reklamowe, co oczywiście nie może mieć miejsca z uwagi na zapisy koncesyjne oraz dbanie o satysfakcję widzów i słuchaczy.

Dodatkowo zlikwidowano limit czasowy dla bloków autopromocyjnych, czyli takich, w których stacje promują autorskie programy. Do tej pory taki blok mógł zajmować maksymalnie 2 minuty w każdej godzinie zegarowej.

Będą reklamy w trakcie zawodów sportowych?

Dotychczas obowiązujące przepisy nie zezwalały na przerywanie transmisji sportowych blokami reklamowymi. Można było je emitować wyłącznie w trakcie przerwy. Od listopada nadawcy zyskali możliwość przerwania transmisji, ale tylko w celu nadania pojedynczej reklamy. Możemy się więc spodziewać krótkich przerw np. w trakcie meczu czy konkursu skoków narciarskich.

Nowelizacja utrzymała natomiast w mocy zakaz przerywania reklamami serwisów informacyjnych, audycji religijnych, audycji publicystycznych, audycji dla dzieci oraz audycji dokumentów krótszych niż 30 minut.

Nadawcy zyskali z kolei możliwość przerwania blokiem reklamowym filmu skierowanego do dzieci, który trwa dłużej niż godzinę.

Nowe przepisy zniosły zakaz reklamowania sponsorów przy audycjach poradnikowych. Jednocześnie wskazano audycje, przy których nie można stosować lokowania produktów – dotyczy to serwisów informacyjnych (za wyjątkiem sportowych i prognozy pogody), audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej, audycji dotyczącej spraw konsumenckich, audycji dla dzieci oraz audycji religijnych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie