Czym jest mapa strony (witryny internetowej)?

Andrzej Winnicki
28.05.2025

Zlecając produkcję strony internetowej możesz się zetknąć z szeregiem obcych sobie pojęć. Jednym z tych, które na pewno pojawiają się w komunikacji z agencją marketingową, jest mapa strony. Co to takiego i do czego jest potrzebna? To już wyjaśniamy w naszym poradniku.

Mapa strony, czyli co?

Mapa strony to nic innego jak lista wszystkich stron i zasobów dostępnych w obrębie jednej witryny internetowej. Zgodnie z nazwą, mapa ułatwia odnalezienie się w strukturze strony i szybkie wyszukanie konkretnych treści.

Co ważne, mapę strony tworzy się zarówno z myślą o użytkownikach, jak i robotach wyszukiwarki, np. Google, które dzięki strukturalnej liście mogą szybciej i łatwiej wyszukać zasoby odpowiadające na zapytanie użytkownika. Mapa strony ma zatem istotne znaczenie z punktu widzenia chociażby SEO.

Dwa rodzaje map

Mapy strony można podzielić na dwa podstawowe rodzaje:

  1. HTML Sitemap – jest to mapa skierowana do użytkowników, stanowiąca wizualną listę stron witryny, udostępniona w formacie HTML, ułatwiająca nawigację. Przykładem takiej mapy może być strona z listą kategorii produktów w sklepie internetowym.
     
  2. XML Sitemap – to mapa tworzona z myślą o wyszukiwarkach, zapisana w formacie XML, której celem jest ułatwienie wyszukiwarkom zaindeksowania zawartości strony internetowej.

Cele tworzenia mapy strony

Obecnie mapę strony tworzy się przede wszystkim na potrzeby wyszukiwarek. Bez takiej mapy roboty np. Google dłużej indeksowałyby poszczególne podstrony witryny, co byłoby niekorzystne z punktu widzenia pozycjonowania. Dzięki szczegółowej mapie zwiększamy szansę na to, że treści znajdujące się na stronie będą dobrze widoczne dla użytkowników wyszukiwarki, co może przyczynić się do zwiększenia ruchu organicznego.

Nie lekceważmy jednak także znaczenia mapy strony dla osób, które już trafiły na witrynę. W przypadku bardzo rozbudowanych serwisów, zawierających wiele podstron czy np. kilkadziesiąt kategorii produktów i usług, mapa umożliwia szybkie odnalezienie potrzebnej informacji i tym samym poprawia doświadczenie użytkownika (UX) dzięki uporządkowanej nawigacji.

Podsumowanie

Mapa strony jest bardzo ważnym elementem całego projektu webmasterskiego, a jej stworzenie pozwala na opracowanie czytelnej nawigacji oraz poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce. Nie ma tutaj znaczenia ani zawartość strony, aby stopień jej rozbudowania – mapa jest po prostu niezbędna, dlatego upewnij się, czy agencja odpowiedzialna za zaprojektowanie Twojej witryny rzeczywiście opracowała mapę i nie pozwala sobie na chodzenie na skróty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie