Koniec z samowolnym targetowaniem reklam na Facebooku i Instagramie?

Marek Szydełko
11.01.2023

To może być przełomowa decyzja. Jak donosi Reuters, powołując się na własne źródła, Europejska Rada Ochrony Danych rekomenduje wprowadzenie zakazu odgórnego targetowania reklam na platformach amerykańskiej spółki Meta – właściciela m.in. Facebooka i Instagrama. Co to może oznaczać dla użytkowników tych serwisów?

Mamy mieć prawo wyboru

Rekomendację EROD musi wcielić w życie irlandzka agencja ochrony danych, która jest oficjalnym regulatorem Mety w Europie (to w Irlandii spółka ma swoją europejską siedzibę). Jeśli nieoficjalne doniesienia się potwierdzą, to Meta nie tylko zapłaci grzywnę, ale też zostanie zmuszona do diametralnego przemodelowania swojego biznesu.

Obecnie jest tak, że użytkownicy Facebooka czy Instagrama nie do końca świadomie zgadzają się na targetowanie reklam, ponieważ ta funkcja została niejako ukryta w warunkach korzystania z serwisu. Już w 2018 roku zwrócił na to uwagę austriacki aktywista na rzecz ochrony prywatności i sprawą zainteresował się europejski regulator. Chodzi tutaj przede wszystkim o złamanie przepisów RODO.

W przypadku ogłoszenia zakazu takich praktyk, Meta zostanie zmuszona do zaproponowania użytkownikom swoich platform wersji, w których reklamy oparte na danych osobowych będą mogły być wyświetlane wyłącznie za wyraźną zgodą, a brak takiej zgody nie zakłóci działania serwisu. Jednocześnie Facebook czy Instagram wciąż będą wyświetlać reklamy kierowane w oparciu o danie nieosobowe (np. na podstawie wyszukiwanych przez użytkownika treści).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie