Zoom wyświetli reklamy użytkownikom darmowej wersji aplikacji

Mateusz Nowak
29.11.2021

Zoom to bez wątpienia jeden z symboli początków pandemii na świecie. Wcześniej mało znana aplikacja do wideorozmów z dnia na dzień zyskała miliony użytkowników i zarobiła gigantyczne pieniądze dla swoich twórców. Ci jednak obserwują spadek zainteresowania usługą, dlatego postanowili zmonetyzować swój sukces i zapowiedzieli wprowadzenie reklam do bezpłatnej wersji aplikacji.

Ma być mało uciążliwie dla użytkowników

Darmowa wersja aplikacji Zoom, co zrozumiałe, cieszy się największą popularnością, natomiast utrzymanie tej usługi jest bardzo kosztowne. Najwyraźniej wydatków nie pokrywają osoby korzystające z płatnych planów, dlatego dostawca aplikacji zapowiedział, że pojawią się w niej reklamy.

Zgodnie z deklaracją twórców reklamy będą wyświetlane wyłącznie użytkownikom bezpłatnego planu i dopiero po zakończeniu rozmowy online – treści marketingowe nie mają się pojawiać w trackie wideokonferencji.

Ciekawostką jest fakt, że jeśli osoba inicjująca konwersację korzysta z płatnego planu Zoom i łączy się z użytkownikiem darmowej wersji, to ten drugi nie zobaczy reklam w swojej przeglądarce.

Właściciel Zooma zapewnia również, że firma nie ma planów wykorzystywania treści rozmów do np. targetowania reklam zgodnie z zainteresowaniami czy wykonywanym zawodem. Skoro jednak takie zapewnienie padło, to intuicja podpowiada, że podobne pomysły muszą być (lub były) przedmiotem dyskusji, co samo w sobie może niepokoić.

Na razie nie wiadomo, kiedy Zoom zacznie wyświetlać reklamy polskim użytkownikom darmowego planu aplikacji. Firma zapowiada, że rozwiązanie to ma być wprowadzane stopniowo w niektórych krajach – prawdopodobnie chodzi o to, aby przetestować reakcje użytkowników i jeszcze lepiej dopracować model prezentowania reklam.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie