Każda nowa firma musi się liczyć z tym, że początki będą bardzo trudne. Nikt jej nie zna, konkurencja jest spora i dzięki długiej obecności na rynku ma dużą przewagę, a budżet na promocję zwykle nie pozwala na szaleństwa. Jeśli firma celuje przede wszystkim w pozyskiwanie klientów miejscowych, powinna reklamować się lokalnie i skupić na działaniach, które wypromują ją na wąskim rynku. Jak to robić? Poznaj 8 złotych zasad.
- Myśl globalnie – to paradoks, ale reklamowanie lokalne jest w dzisiejszych czasach ściśle powiązane z reklamą globalną. Wystarczy jedno słowo: Internet. Nawet firma, która celuje wyłącznie w klientów miejscowych, powinna mieć stronę internetową i wizytówkę w Google, ponieważ to znacznie zwiększa szansę, że znajdą ją potencjalni klienci.
- Dobrze oznacz siedzibę firmy – w przypadku biznesów lokalnych często sprawdza się przysłowie o szewcu, który chodzi bez butów. Co z tego, że zainstalujesz sporo ciekawych reklam, jeśli klienci nie będą w stanie znaleźć firmy pod wskazanym adresem? Dlatego zacznij od atrakcyjnego i czytelnego oznaczenia siedziby.
- Stare sposoby wciąż działają – nie wahaj się sięgać po sprawdzone formy reklamy, których dużym atutem jest to, że nie wymagają wysokich nakładów finansowych. Przykład? Zwykłe ulotki, wizytówki, foldery i inne materiały drukowane. Takie nośniki świetnie sprawdzają się w lokalnych działaniach promocyjnych.
- AdWords – znów wracamy do Internetu, ponieważ właśnie w sieci będą Cię szukać klienci. Reklama w wyszukiwarce jest bardzo skutecznym sposobem promocji. AdWords ma tę zaletę, że można targetować reklamy na konkretnych odbiorców, a więc np. mieszkańców danego obszaru.
- Oznakowanie samochodów – reklama lokalna opiera się na drobiazgach, dlatego nie lekceważ żadnej możliwości zaprezentowania firmy. Jeśli dużo jeździsz samochodem, wykorzystaj go jako mobilny nośnik reklamy. Wystarczy gustowne oklejenie drzwi czy tylnej klapy.
- Reklama na środkach komunikacji miejskiej – bardzo skuteczna metoda dotarcia do klientów. Po ulicach dużych miast codziennie jeżdżą setki autobusów i tramwajów, które przewożą dziesiątki tysięcy pasażerów. Trudno zbagatelizować okazję do wypromowania się w tak dużej grupie odbiorców.
- Reklama w mediach lokalnych – media lokalne osiągają bardzo dobry zasięg, ponieważ ludzie cenią sobie informacje, które bezpośrednio ich dotyczą. Dlatego np. lokalne stacje radiowe radzą sobie często znacznie lepiej niż ogólnopolskie sieci. Wykupienie reklamy w takim medium może być świetnym sposobem na szybkie wypromowanie swojego biznesu.
- Partnerstwo – system poleceń nadal jest fajnym sposobem na pozyskiwanie klientów. Porozmawiaj z właścicielami innych firm i zaproponuj im coś na kształt programu partnerskiego, czyli wzajemnego polecania swoich usług w zamian za prowizję czy rabaty na usługi. W ten sposób fryzjerka może polecać kosmetyczkę, a punkt ksero serwis drukarek.
Każdy z tych sposobów jest naprawdę łatwy do wprowadzenia w życie i nie będzie wymagać od Ciebie wysokich nakładów finansowych. Co Cię jeszcze powstrzymuje?