Jak efektywnie wykorzystać budżet na reklamę na Facebooku?

Maciej Piwowski
15.08.2017

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak ogromną siłą są dziś media społecznościowe. Korzystają z nich miliardy ludzi na świecie. Social media służą komunikacji, przekazywaniu informacji, a od pewnego czasu także reklamie. Każda duża marka ma swój profil np. na Facebooku i wykorzystuje go do nawiązania bliskiej relacji z klientami. Tym śladem idą też małe biznesy, ale one bardzo często popełniają poważne błędy, które skutkują tym, że reklama na Facebooku nie jest skuteczna, a przeznaczany na nią budżet jest po prostu marnowany. Jak unikać takich błędów? Przeczytaj.

Czy Facebook to dobry wybór dla Twojej marki?

Na początek koniecznie ustal, czy na pewno chcesz przeznaczyć lwią część budżetu na reklamę na Facebooku. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy dysponujesz mocno ograniczonymi środkami. Czy jesteś przekonany, że to właśnie na Facebooku znajdują się Twoi klienci? Czy masz strategię dotarcia do nich i zaangażowania ich w poznanie Twojej marki? Wbrew pozorom to nie jest takie proste.

Bądźmy szczerzy. Jeśli Twoja firma nie ma jeszcze żadnej renomy, na początek lepiej jest zainwestować w jej fundamenty, a więc identyfikację wizualną, stronę internetową, dobrą treść na stronie. Dopiero później możesz myśleć o podbiciu mediów społecznościowych. Jeśli zaczniesz od drugiej strony, to klienci dowiedzą się jedynie, że jest jakaś tam firma, która w zasadzie nie dba o swój wizerunek, więc szkoda tracić na nią czas.

Prawidłowe określenie grupy docelowej

Największym i najczęstszym błędem popełnianym przez firmy promujące się na Facebooku jest kierowanie reklamy do zbyt ogólnej czy w ogóle źle wyznaczonej grupy docelowej. Efekt zawsze jest taki sam. Wydajesz pieniądze, ale nic z tego nie masz.

Przedstawimy to na przykładzie restauracji serwującej dania z dziczyzny. Twoją grupą docelową teoretycznie są osoby lubiące dobrze zjeść i szukające porządnych lokali na obiad czy kolację. Jednak zastanów się: czy Twoja oferta zainteresuje wegetarian? Na pewno nie. Po co więc tracić pieniądze na docieranie do osób, które i tak nie odwiedzą Twojego lokalu?

Jeśli nie wiesz, kto jest Twoją grupą docelową, ustal to na podstawie chociażby statystyk odwiedzin strony internetowej. Podglądaj też działania konkurencji, szczególnie liderów branży. Możesz również zlecić precyzyjne wskazanie grupy docelowej agencji consultingowej czy reklamowej. Bez tego nie zaczynaj żadnych działań na Facebooku!

Jakość reklamy

Jeśli chcesz zainwestować w popularne formaty reklamy, czyli display, musisz zadbać o ich bardzo wysoką jakość i adekwatność. O co chodzi? Przyjrzyj się obowiązującym trendom. Czołowe marki stawiają na styl flat design, a więc bardzo proste i czytelne reklamy graficzne, uzupełnione o prosty i przykuwający uwagę przekaz tekstowy – hasło jest najważniejsze!

Użytkownicy Facebooka wchodzą na tę stronę w celu zobaczenia, co się dzieje na świecie i wśród znajomych. Ich intencją niekoniecznie jest zapoznawanie się z przekazami reklamowymi i zrobią to jedynie przy okazji. Dlatego reklama musi być łatwa do zrozumienia i dobrze widoczna oraz odpowiadać na potrzeby grupy docelowej.

Rada

Facebook udostępnia różne formaty reklamy – zastanów się nad wideo, które robi prawdziwą furorę na portalu i jest przyszłością reklamy internetowej w ogóle.

Gdy już uruchomisz dobrze zaplanowaną kampanię reklamową na Facebooku, pamiętaj o stałym monitorowaniu jej efektów – jest to niezbędne, aby zminimalizować ryzyko trwonienia budżetu. Zwróć również uwagę na kierowanie reklamy do nowych użytkowników, czyli tych osób, które wcześniej nie skorzystały z Twojej oferty. Atakowanie reklamą aktualnych klientów, dobrze znających już markę, jest irytujące i również powoduje marnowanie budżetu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie