O co zapytać copywritera, aby wiedzieć, że to TEN? 5 podstawowych pytań, jakie powinny zadawać firmy

Marek Szydełko
16.11.2015

Znalezienie dobrego copywritera nie jest wcale proste i to nie z powodu ich małej liczby, ale w związku z utrudnionym rozpoznaniem, kto jest profesjonalistą, a kto tylko go udaje. Na rynku działa mnóstwo osób bez doświadczenia lub mających praktykę wyłącznie w tworzeniu tekstów niskiej jakości. Są też ewidentni oszuści, podszywający się pod znane marki, a w rzeczywistości mający blade pojęcie o zawodowym pisaniu treści komercyjnych. W innym artykule doradzamy, jak odróżnić profesjonalistę od amatora. Pora rozszerzyć temat o kluczowe pytanie, jakie należy zadać copywriterowi przed podjęciem z nim współpracy.

W poszukiwaniu copywritera (prawie) idealnego

Oczywiście najprościej byłoby od razu zwrócić się do jednej z wielkich agencji reklamowych, takich jak chociażby PZL i zlecić jej copywriterom tworzenie dla nas treści. Problem w tym, że małego i średniego biznesu na takie usługi raczej nie stać. Trzeba więc szukać w mniejszych agencjach lub rozejrzeć się za indywidualnym copywriterem. Nie trzeba zrażać się tym, że część z nich tytułuje się mianem freelancerów. Już dawno przestało być to jednoznaczne z tym, że działamy na podstawie umowy o dzieło lub zlecenie. Wielu freelancerów w rzeczywistości prowadzi własną działalność gospodarczą i wystawia faktury.

W branży działa wielu copywriterów, którzy mają już solidną renomę i doświadczenie wyniesione z pracy w dużych agencjach. W pewnym momencie przeszli na swoje i chwalą sobie taki format działania. Z reguły są to ludzie bardzo otwarci, dlatego spokojnie można prosić ich o wyceny, oczywiście niezobowiązujące.

Należy uważać na copywriterów, którzy nie posiadają własnej strony www i nie są w stanie udokumentować w żaden sposób swoich dokonań. To nie zawsze oznacza, że nic nie potrafią. Na pewno jednak świadczy o tym, że powinni zdobywać doświadczenie przy realizacji mniejszych projektów.

Pytania do copywritera

Jest kilka podstawowych pytań, które pomogą nam zorientować się, czy mamy do czynienia z profesjonalnym copywriterem i ocenić, czy będzie on odpowiednią osobą do realizacji naszego zlecenia. Najlepiej jest zadać je już w mailu z prośbą o wycenę. Im obszerniejszą otrzymamy odpowiedź, tym zwykle lepiej.

  1. Czy posiada Pan/Pani referencje? - podstawowa kwestia. Jeśli copywriter nie jest w stanie przedstawić nam wiarygodnej listy swoich klientów, którzy polecają jego usługi, prawdopodobnie po prostu ich nie ma. Uwaga na powszechnie umieszczane na stronach www copywriterów zakładki „Nasi klienci” - można tam wpisać dosłownie wszystko i bez referencji takie wypisywanie nie ma żadnych podstaw. W branży znane są przypadki osób, które pracowały dla Coca-Coli, tyle że Coca-Cola nic o tym nie wiedziała.

  2. Czy posiada Pan/Pani portfolio/próbki tekstów? - zawodowy copywriter z dorobkiem „nie bawi się” w pisanie tekstów próbnych i takiej prośby lepiej w ogóle nie formułować. Na pewno jednak ma zbiór próbek swoich możliwości. Dobrze jest, gdy może nam zaprezentować fragmenty swoich dokonań dotyczące naszej branży. Copywriterzy z dużym doświadczeniem pisali coś prawie na każdy temat.

  3. Czy wystawia Pan/Pani faktury VAT? - ważne dla firm, dla których współpraca z copywriterem jest kosztem. Jeśli wykonawca wystawia fakturę, to dobry znak. Stać go na płacenie podatków, ma zatem klientów i działa uczciwie, co w tej branży nie zawsze jest normą.

  4. Czy może mi Pan/Pani szybko wycenić napisanie tekstów? - i tu, wbrew pozorom, powinniśmy oczekiwać odpowiedzi NIE. W pracy copywritera ważna jest strategia i dokładne opracowanie koncepcji tekstów, a tego nie da się zrobić w 5 minut. Oczywiście każdy zawodowy copywriter ma podstawowy cennik usług „od”, jednak dokładna wycena zawsze będzie wymagać podania większej ilości szczegółów, a nawet wypełnienia krótkiego briefu.

  5. Co Pana/Pani zdaniem będzie najlepszą strategią promocyjną dla mojej firmy? - pytanie otwarte, na które doświadczony copywriter powinien odpowiedzieć obszernie. Słabsi gracze po prostu polują na łatwe zlecenia w stylu: „napisz mi 10 tekstów o tym i o tym”. Profesjonalny copywriter najbardziej lubi wyzwania i szanuje klientów, którzy chcą mu zlecić przede wszystkim proces myślenia. Odpowiedź powinna zawierać wytłumaczenie wyboru copywritera i pokazywać, że naprawdę zna się on na swojej branży.

Kilka prostych pytań, które powinny paść przed ostatecznym nawiązaniem współpracy z copywriterem i podpisaniem z nim umowy. Warto o nich pamiętać, bo rynek tych usług bywa naprawdę nieprzewidywalny.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie