Są takie produkty, które zna niemal każdy mieszkaniec naszej planety: niezależnie od tego, czy mieszka w wielkim mieście, na pustyni czy w dżungli. Do tej kategorii śmiało możemy zaliczyć Coca-Colę. Twórcy tej marki byli geniuszami marketingu, o czym najlepiej świadczy fakt, że logo Coca-Coli w ciągu ponad 125 lat istnienia marki zmieniło się tylko w detalach. Przedstawiamy historię tego znaku, bez wątpienia jednego z najlepszych, jakie kiedykolwiek stworzono.
Twórcami tej legendarnej marki byli John S. Pemberton, który wynalazł recepturę gazowanego napoju oraz Frank M. Robinson. Ta druga postać jest dla nas o tyle ciekawsza, że to właśnie Robinson jest autorem nazwy „Coca-Cola”. Skąd ten pomysł? Rzekomo chodziło o to, że dwie litery „C” będą doskonale prezentować się w reklamach marki. I tak już zostało.
Robinson nie tylko wymyślił nazwę, ale także opracował pierwszy projekt logotypu marki. Zależało mu, aby znak był odręcznym zapisem nazwy „Coca-Cola”. W tym celu użył modnej w końcówce XIX wieku czcionki Spencerian.
Pierwsza delikatna zmiana w wyglądzie logo nastąpiła już w roku 1887, kiedy to w pierwszą literę „C” zostało wpisane oznaczenie znaku towarowego.
Bardzo ciekawym momentem w historii budowania marki Coca-Cola było wprowadzenie zupełnie nowego logotypu. W roku 1890 właściciele zdecydowali się diametralnie zmienić wygląd znaku. Chodziło o to, aby litery C kojarzyły się z wirem. O tym, jak zły był to pomysł, najlepiej świadczy fakt, że twórcy wycofali się z niego po zaledwie roku. Nie ma się czemu dziwić – wyglądało to tak:
Perypetie z nietrafioną zmianą logotypu musiały był dla firmy niezła traumą, skoro na kolejne modyfikacje Coca-Cola zdecydowała się dopiero w 1941 roku. Wówczas zrezygnowano z symbolu znaku towarowego w pierwszej literze „C”. Nadal jednak trwały prace nad unowocześnieniem logo, które nabrały tempa pod koniec lat 50. XX wieku.
W 1958 roku w logotypie Coca-Coli pojawił się bardzo charakterystyczny element, który nazwano „rybim ogonem”. Końcówka pierwszej litery „C” rzeczywiście przypominała ogon ryby i ten element – oczywiście po drobnych modyfikacjach – jest obecny w znaku marki do dziś.
Podobnie zresztą jak „Arden Square”, czyli bardzo charakterystyczna biała fala, która stała się elementem logotypu Coca-Coli w 1969 roku, kiedy to zaczęto też umieszczać logo w otoczeniu czerwonego kwadratu.
Logo Coca-Coli w kolejnych dekadach przechodziło mniejsze i większe zmiany, jednak były one na tyle subtelne, że na pierwszy rzut oka pierwotny znak z 1886 roku niewiele różni się od tego używanego współcześnie. To genialny projekt, który wpisuje się w modelowe wręcz działania na rzecz budowania globalnej marki.