Cztery cechy, które ma KAŻDE genialne logo marki

Maciej Piwowski
03.05.2019

Przychodzi przedsiębiorca do agencji reklamowej i mówi: „Chcę mieć świetne logo. Takie, które od razu chwyci i pozwoli mi podbić portfele klientów – dziś, jutro i za 10 lat.” Owszem, jest to możliwe, ale wymaga naprawdę bardzo dużego talentu po stronie grafika oraz wręcz genialnego zmysłu do brandingu u managera projektu. Połączenie obu tych cech występuje niezwykle rzadko, nie dlatego, że brakuje specjalistów, ale z uwagi na to, że przedsiębiorcy chcą mieć logo po taniości. Tak się niestety nie da. Genialne logo ma zaledwie kilkadziesiąt, może kilkaset marek na świecie. Choć ich znaki bardzo się od siebie różnią, to wszystkie one mają cztery identyczne cechy.

Element zaskoczenia

Wyobraź sobie jabłko. Zwykły owoc, nic szczególnego, każdy wie, jak ono wygląda. A teraz wyobraź sobie nadgryzione jabłko. Założymy się, że przed oczami wcale nie stanął Ci byle jaki owoc, ale logotyp marki Apple. Zobacz, jak drobna zmiana w pozornie banalnym projekcie okazała się być na tyle genialna, że dziś nawet ludzie mieszkający w małych wioskach pośrodku niczego jednoznacznie kojarzą nadgryzione jabłko z amerykańskim producentem elektroniki.

Banalna prostota

Mnóstwo logotypów marek charakteryzuje się wysokim stopniem skomplikowania projektu. Udziwnione czcionki, niepotrzebne sygnety, a na dokładkę jeszcze oczywiście claim marki. Jest to spowodowane tym, że firmy mylnie uznają takie logotypy za bardziej wartościowe. Nikt nie chce zapłacić np. kilku tysięcy złotych za trzy kreski na krzyż, choć to właśnie taki projekt może zagwarantować marce ogromną popularność.

Spójrz na logo WWF.

logo1

Tworzy je wizerunek pandy. Nic więcej. Proste, a genialne, bo ten znak kojarzą ludzie na całym świecie.

Ponadczasowość

Oczywiście trudno jest przewidzieć, czy dane logo będzie równie dobrze odbierane dziś, jak i za np. 15 lat. Geniuszom się to jednak udaje. Logo Coca-Coli zostało zaprojektowane pod koniec XIX wieku i do dziś pozostało w niemal niezmienionej formie! Więcej o fascynującej historii logo tej najpopularniejszej na świecie marki napoju gazowanego przeczytasz w jednym z naszych artykułów.

Unikalność

Unikalne logo nie może zostać przypisane żadnej innej marce. Jest nierozerwalnie, jednoznacznie związane z tym konkretnym brandem. Ten efekt można osiągnąć wyłącznie dzięki odważnemu projektowaniu, czyli unikaniu schematycznych rozwiązań. To trudne, bo do nowatorskiego pomysłu trzeba jeszcze przekonać klienta, a właściciele marek często boją się podjąć ryzyko.

Jeśli lubisz piłkę nożną, to spróbuj sobie przypomnieć logotypy najsilniejszych lig w Europie. Jesteśmy przekonani, że do głowy przyjdzie Ci jedynie znak angielskiej Premier League,

logo2

 

To doskonały przykład na to, jak unikalność logotypu wpływa na sukces marketingowy marki i jej produktu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie