Marketing internetowy. Czym jest e-marketing? Dlaczego powinieneś zainwestować w działania reklamowe online?

Jerzy Biernacki
22.08.2019

Zakładając działalność gospodarczą pewnie nie do końca zdawałeś sobie sprawę, że będzie Ci aż tak ciężko pozyskać klientów. Owszem, zrobiłeś analizę biznesową, przyjrzałeś się kondycji branży, stworzyłeś model idealnego odbiorcy Twoich produktów i usług, ale jednak każdy dzień jest dla Ciebie walką o utrzymanie się na powierzchni. Przez to coraz częściej zastanawiasz się, czy nie popełniłeś błędu porzucając cieplutki etat i idąc „na swoje”. To zupełnie normalne, że masz tego typu wątpliwości. Ważne jest natomiast to, czy uda Ci się ich szybko pozbyć. Nie licz na to, jeśli nie zainwestujesz w profesjonalne działania marketingowe.

Sprawa jest banalnie prosta: nie ma mowy o osiągnięciu sukcesu w biznesie bez marketingu. To nie tylko reklama, ale też wszelkie działania, których celem jest zdobycie zaufania konsumentów i zwiększenie rozpoznawalności marki, którą starasz się budować. Mając do dyspozycji ograniczony budżet na pewno wybierzesz marketing internetowy, który stanowi świetną odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorców. Dowiedz się, czym właściwie jest e-marketing, jakie narzędzia wyróżniamy i dlaczego będzie to dobra opcja właśnie dla Twojej firmy.

E-marketing: co to jest?

Zacznijmy może od ogólnej definicji marketingu. Jest to proces, swoisty cykl, w ramach którego podejmuje się działania mające umożliwić swobodne oferowanie dóbr o określonej wartości. Brzmi to trochę skomplikowanie, dlatego wyjaśnijmy to na hipotetycznym przykładzie.

Mamy Joannę, która założyła firmę produkującą firany. Joanna wchodzi na atrakcyjny, ale też bardzo konkurencyjny rynek. Bezpośrednio po założeniu biznesu właścicielka nie ma swobody w oferowaniu swoich produktów – z prozaicznego powodu: nikt nie zna jej marki. Dlatego Joanna musi zainwestować w marketing, aby zwiększyć świadomość swojego produktu w grupie docelowej i tym samym pozyskać pierwsze zamówienia.

Dawniej marketing przybierał bardzo proste formy, z których część nadal się całkiem nieźle sprawdza. Można tutaj wymienić chociażby pocztę pantoflową. Zawsze jednak problemem pozostaje pozyskanie tego pierwszego klienta, który będzie na tyle zadowolony z produktu/usługi, że podzieli się tą informacją z rodziną czy znajomymi.

Obecnie staramy się też odróżniać marketing od reklamy, choć w teorii oba te terminy są do siebie bardzo zbliżone. Podstawowa różnica polega na tym, że reklama ma przynieść przedsiębiorcy bieżące korzyści zwiększyć sprzedaż produktu. Marketing z kolei bazuje na długofalowej strategii. Tutaj celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki na tyle, aby jej produkty były atrakcyjne dla konsumentów niezależnie od tego, czy akurat zobaczą reklamę czy nie.

Pomyśl o marce Adidas. Znasz ją, masz zaufanie do jej produktów i nie musisz być z każdej strony atakowany przekazem reklamowym, by zdecydować się na zakup sprzętu tej firmy. To właśnie długofalowy efekt strategii marketingowej.

Wróćmy do e-marketingu. Jest to kluczowy „odłam” marketingu sensu stricte, który stanowi konsekwencję rewolucji internetowej z przełomu XX i XXI wieku. Upowszechnienie dostępu do sieci otworzyło przed przedsiębiorcami zupełnie nowe możliwości w zakresie docierania do konsumentów. Powstało mnóstwo firm, które wręcz ograniczyły swoją działalność tylko do przestrzeni internetowej.

To jest ważne!

Założeniem marketingu internetowego jest to, że Internet jest podstawowym kanałem komunikacji z konsumentami.

Podkreślamy tutaj słowo „komunikacji”, które jest niezwykle ważne. Różnica między marketingiem tradycyjnym a e-marketingiem sprowadza się do tego, że konsument nie jest już tylko biernym odbiorcą komunikatów, ale ma wpływ na ich treść, może wybierać te, które są dla niego atrakcyjne, a nawet sam może być źródłem informacji na temat produktów, usług i marek.

Tym samym e-marketing stał się potężną, ale obosieczną bronią. Z jednej strony ułatwia przedsiębiorcom dotarcie do klientów niedużym kosztem, a z drugiej wymusza pieczołowite dbanie o markę, jej wizerunek i branżowy status. Jeśli firma zainwestuje w nieudaną kampanię na billboardach, to konsumenci szybko o tym zapomną po uruchomieniu nowej, lepszej kampanii. W Internecie to tak nie działa.

Tutaj znacznie trudniej jest odbudować utracone zaufanie, ponieważ – jak głosi popularne powiedzenie – w sieci nic nie ginie. Jeden niezadowolony klient może narobić marce potężnych problemów. Stąd niezwykle ważne jest, aby prowadzenie działań e-marketingowych rozpocząć od opracowania strategii, nie chodzić na skróty i bardzo uważnie dobierać narzędzia komunikacji z klientami.

Narzędzia marketingu internetowego

Istnieje wiele sposobów na to, by dotrzeć do swojej grupy docelowej online. Marketing internetowy stale ewoluuje i w momencie, gdy czytasz ten artykuł, prawdopodobnie pojawiły się nowe narzędzia. Jednak lista tych najważniejszych i najskuteczniejszych pozostaje niezmienna od lat. Tworzą ją:

  • Content marketing – czyli marketing treści. Zakłada promowanie marki przy pomocy tworzenia wysokojakościowej treści budującej ekspercki wizerunek;
     
  • SEO – czyli działania mające na celu umieszczenie strony internetowej na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce na atrakcyjne frazy; nazywane też pozycjonowaniem (choć to uproszczenie).
     
  • Reklama Google Ads – czyli linki sponsorowane oraz inne formaty reklamy wyświetlane w sieci reklamowej Google;
     
  • Remarketing – czyli powtórna emisja reklamy dla klientów, którzy mają już świadomość marki, ale z jakichś powodów nie korzystają z jej oferty;
     
  • Mailing – coraz rzadziej wybierana, choć wciąż ciekawa forma docierania do klientów. Wymaga jednak perfekcyjnego copywritingu, co stanowi największy problem dla firm;
     
  • Video marketing – marki mocno interesują się platformami video, jak chociażby YouTube, na których mogą prezentować nie tylko reklamy, ale też własne produkcje angażujące użytkowników;
     
  • Marketing wirusowy – czyli viral. Ryzykowna, choć bardzo skuteczna forma marketingu internetowego, polegająca na tym, że użytkownicy bezinteresownie udostępniają sobie treść promującą daną markę;
     
  • Social media – nie ma marketingu internetowego bez mediów społecznościowych, które obecnie stanowią podstawowy kanał komunikacji z klientami;
     
  • Influencer marketing – współpraca z osobowościami internetowymi może być bardzo opłacalna dla obu stron, z czego korzystają nie tylko marki młodzieżowe;
     

Jakie korzyści daje marketing internetowy?

E-marketing to wyjątkowo atrakcyjna opcja dla firm, które z uwagi na ograniczony budżet nie mogą sobie pozwolić na kompleksowe działania reklamowo-wizerunkowego online i offline. Tak naprawdę z poszczególnych narzędzi marketingu internetowego może skorzystać każde przedsiębiorstwo, nawet dopiero założone czy generujące niewielkie zyski. Zawsze da się znaleźć rozwiązanie dopasowane do budżetu, nawet jeśli jest on rzeczywiście bardzo skromny.

Najważniejsze korzyści z inwestycji w marketing internetowy to:

  • Niski budżet nie jest przeszkodą, by rozpocząć działania wizerunkowe online;
  • Mnóstwo narzędzi do wyboru;
  • Unikalna możliwość personalizowania komunikatów marketingowych, czyli dotarcia do ściśle wybranej grupy docelowej;
  • Zaawansowana analityka internetowa pozwala doskonale poznać swojego idealnego klienta;
  • Mierzalność – na dowolnym etapie kampanii można sprawdzić, czy przynosi ona rezultaty i ewentualnie wprowadzić zmiany;
  • Możliwość połączenia w ramach jednej kampanii działań stricte reklamowych z wizerunkowymi;
  • Dobrze zaplanowana i poprowadzona kampania przynosi długofalowe korzyści;
  • Bieżące modyfikowanie budżetu – jeśli firmy nie stać na dalsze prowadzenie kampanii, może ją w dowolnej chwili przerwać lub przenieść budżet na inne, tańsze działania;

Wady marketingu online

E-marketing zdecydowanie nie jest receptą na wszystkie problemy przedsiębiorców, bo takowa po prostu nie istnieje. Trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczeń, jakie stawia przed markami Internet, zwłaszcza współczesny. Mówimy tutaj o:

  • Coraz powszechniejszym korzystaniu z adblocków – w Polsce z programu blokującego reklamy korzysta już niemal co drugi internauta;
  • Nieufność użytkowników sieci – internauci są bardzo wyczuleni na fałsz, dlatego infantylne działania marketingowe w sieci są nieskuteczne;
  • Kaprysy Google – to spory problem dla agencji marketingowych i ich klientów, ponieważ nikt nie da gwarancji, że taktyka, która działa dziś, jutro nadal będzie tak samo skuteczna;
  • Amatorskie prowadzenie działań e-marketingowych może przynieść marce ogromne straty wizerunkowe, stąd rozsądnie jest od razu uwzględnić w budżecie koszt obsługi przez profesjonalną agencję interaktywną;

Bardzo ważne jest również, abyś pamiętał, że marketing internetowy rzadko przynosi natychmiastowe efekty. Musisz się przygotować na długofalową inwestycję w budowanie wizerunku marki, co w pewnym momencie z pewnością zacznie Ci ciążyć i stanie się przyczyną frustracji. Mimo to trudno wskazać jakąś sensowną alternatywę dla e-marketingu – zwłaszcza, gdy mówimy o mikro, małych i średnich biznesach.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie