Jak klienci widzą Twoją markę przez pryzmat jej kolorystyki?

Mariusz Siwko
30.04.2019

Jeśli przeczytałeś już TEN artykuł, to wiesz, że niezbędnym etapem projektowania identyfikacji wizualnej marki jest wybranie jej przewodniej kolorystyki. Ma to o tyle duże znaczenie, że poszczególne grupy wiekowe (a więc i docelowe) różnie reagują na poszczególne barwy i albo odbierają je pozytywnie, albo negatywnie. No właśnie: jak klient postrzega markę przez pryzmat jej kolorystyki? To bardzo ciekawe zagadnienie, dlatego czytaj uważnie!

Czerwony

To kolor silnie stymulujący, niepokojący, zmuszający do zachowania uwagi. Klient widząc „czerwoną” markę mocniej skupia się na jej przekazie, ale działa to tylko w przypadku osób młodych. Starsze grupy wiekowe mają problem z zaakceptowaniem takiej kolorystyki i często z góry ją odrzucają.

Pomarańczowy

Jest to najbardziej niejednoznaczny kolor, którego wybór dla marki może być wyjątkowo ryzykowny. Trudno bowiem stwierdzić, czy grupa docelowa odbierze go pozytywnie czy jednak negatywnie. Główne skojarzenia to: ciepło i dobra energia.

Żółty

Podobno przynosi pecha, ale raczej nie markom, które użyły go świadomie. Jest to bardzo pozytywny kolor, kojarzący się ze słońcem, ciepłem, wakacjami, dlatego świetnie pasuje do marek działających w branży kosmetycznej, turystycznej, zdrowotnej. Konsumenci postrzegają „żółtą markę” jako odważną, obiecującą lepszą przyszłość.

Zielony

Tutaj trzeba użyć rozróżnienia. Naturalna zieleń (czyli ciemniejsza) jest kojarzona z solidnością, naturalnością, ale także formalnościami. Dlatego barwa także źle sprawdza się w przypadku marek kierujących swoją ofertę do młodej grupy docelowej. Zupełnie inaczej będzie w przypadku jasnej zieleni (określanej często mianem seledynowej), która przywodzi na myśl ekologię, nowoczesność, kreatywność.

Niebieski

Zdecydowanie najpopularniejszy kolor w brand designie i trudno się dziwić. Jest pozytywnie odbierany przez wszystkie grypy wiekowe, dlatego śmiało można go uznać za uniwersalny i zawsze bezpieczny wybór. Konsumenci widząc „niebieską markę” kojarzą ją z dynamicznością, naturalnością, wysoką jakością i pozytywną energią. Z drugiej jednak strony ta barwa jest bardzo zimna, co nie będzie dobrze korespondować z wizerunkiem marek chcących budzić w klientach ciepłe emocje.

Różowy

Wbrew obiegowej opinii nie jest to kolor zarezerwowany dla marek kobiecych. W zależności od odcienia można go użyć w designie każdej marki, która chce być kojarzona przez pryzmat młodości i świeżości. Oczywiście nie zapominamy, że niektóre odcienie różu prezentują się infantylnie, co zaszkodzi wizerunkowi marki kierującej swoją ofertę do statecznych i wymagających klientów.

Fioletowy

Bardzo pożądany kolor wśród marek, które chcą być odbierane jako kreatywne, ekscentryczne i przywiązane do standardu najwyższej jakości. Jest to jedna z najbardziej nieoczywistych barw, stąd wielu designerów stara się jej unikać. Fioletowy może bowiem działać stymulująca niczym czerwony, ale równie dobrze uspokajać jak niebieski.

Jeśli więc masz już identyfikację wizualną marki i jej kolorystyka niestety nie zgrywa się z oczekiwaniami grupy docelowej, koniecznie rozważ zainwestowanie w redesign. Jeśli natomiast dopiero jesteś na etapie myślenia o marce, ten poradnik z pewnością pomoże Ci uniknąć przykrych w skutkach błędów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.