Temat miesiąca: redesign firmowej strony internetowej.

Piotr Kowalczyk
27.07.2020

Na czym to polega? Kiedy warto? Jak się za to zabrać?

Strona internetowa jest najważniejszym narzędziem komunikacji firmy z klientami online. Pozwala zaprezentować ofertę i ceny, przedstawić zespół i pochwalić się osiągnięciami, umożliwia też nawiązanie bezpośredniego kontaktu np. przez formularz. Firmy, które zainwestowały sporo pieniędzy (i słusznie) w zaprojektowanie świetnej witryny często wychodzą z założenia, że to inwestycja na wiele lat. Jest w tym trochę prawdy, bo dobrze zbudowana strona rzeczywiście będzie służyć biznesowi przez dłuższy czas. Docelowo jednak trzeba się liczyć z tym, że prędzej czy później pojawi się konieczność odświeżenia witryny.

Temu właśnie służy redesign firmowej strony internetowej. Czym dokładnie jest ta usługa projektowo-programistyczna? Dlaczego warto się na nią zdecydować i kiedy należy o tym pomyśleć? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Czym jest redesign strony internetowej?

Redesign to po prostu odświeżenie witryny, ale wbrew obiegowej opinii – nie tylko na poziomie graficznym. W przypadku strony internetowej, która została zaprojektowana np. 3 lata temu, niemal na pewno pojawi się potrzeba wprowadzenia różnych zmian, które mają na celu:

  • Poprawienie jej funkcjonalności i użyteczności (z akcentem na UX)
  • Poprawienie jej wyglądu
  • Dopasowanie struktury strony do obowiązujących trendów i preferencji współczesnego użytkownika
  • Dostosowanie treści oraz bloków tematycznych do aktualnej sytuacji biznesowej firmy (np. dodanie zakładki opisującej nowy produkt)

Warto także zaznaczyć, że redesign niekoniecznie musi objąć całą stronę www. Można odświeżyć tylko wybrane elementy, jak na przykład formularz kontaktowy czy stopkę, ale tylko pod warunkiem, że pozostała część strony nadal spełnia oczekiwania użytkowników oraz przystaje do aktualnych trendów w web designie.

Zalety redesignu

Najważniejszą korzyścią z punktu widzenia właściciela witryny jest to, że dzięki redesignowi można sporo zaoszczędzić. Wybranie tej strategii wyklucza konieczność stawiania serwisu internetowego od podstaw, dzięki czemu cała usługa – z oczywistych względów – jest tańsza. Zwłaszcza, gdy skupiamy się tylko na wybranych elementach witryny.

Kolejną zaletą jest czas. Z reguły redesign istniejącej strony przebiega znacznie szybciej, niż miałoby to miejsce w przypadku chęci zaprojektowania i wykonania witryny od samego początku. Jest to bardzo istotna korzyść w sytuacji, gdy celem redesignu jest np. zwiększenie zainteresowania nową usługą/nowym produktem na dniach wprowadzanym do oferty firmy.

Redesign wydaje się być również rozwiązaniem bezpieczniejszym dla biznesu, ponieważ nie zakładamy tutaj wprowadzania zbyt daleko idących zmian strukturalnych. Pisząc prościej: rdzeń strony się nie zmienia, dzięki czemu ryzyko, że cały serwis się „wysypie” jest stosunkowo niewielkie. Oczywiście przy założeniu, że usługę wykonują ludzie, którzy mają o tym jakiekolwiek pojęcie.

Rada

Redesign zawsze najlepiej jest zlecić agencji interaktywnej, która pierwotnie zaprojektowała witrynę i wie o niej wszystko. To właściwie wyklucza ryzyko błędów, poślizgów czy otrzymania klasycznego komunikatu: „Tego nie da się zrobić”.

Kiedy przeprowadza się redesign strony internetowej?

Podstawową motywacją do zlecenia redesignu powinien być zauważalny spadek liczby odwiedzin na stronie, ale też rosnący współczynnik odrzuceń, czemu towarzyszy mniejsza liczba kontaktów nawiązanych bezpośrednio z poziomu witryny. Może to świadczyć o tym, że strona się już opatrzyła i wyraźnie odstaje od tego, co zaproponowała konkurencja.

Redesign jest konieczny również wtedy, gdy analiza zachowania użytkowników strony wykazuje, iż mają oni problem z dotarciem do najważniejszych podstron lub po zapoznaniu się z treścią rezygnują z wysłania zapytania przez formularz kontaktowy. Jest to wyraźny sygnał świadczący o tym, że poprawienia wymaga mapa strony, ale też copywriting. Najwyraźniej to, co wcześniej się sprawdzało, dziś już nie działa tak dobrze i użytkownicy gubią się na stronie, nie rozumieją treści, nie czują się przekonani do zakupu.

Warto wiedzieć

Redesign nie musi, a wręcz nie powinien się sprowadzać tylko do zmian w grafice oraz układzie witryny. Na tym etapie warto także zainwestować w odświeżenie treści, nowe, bardziej sugestywne nagłówki etc.

Na potrzebę przeprowadzenia redesignu wskazuje również pogorszenie się pozycji strony w wyszukiwarce. Przyczyną może być na przykład to, że witryna osiągnęła bardzo słaby wynik PageSpeed, który stał się ważnym czynnikiem rankingowym. Być może niektóre podstrony są puste, bo ktoś z pracowników przez przypadek usunął z nich treści lub namieszał w adresie URL?

Świetnym momentem na przeprowadzenie redesignu jest również mniej więcej drugi rok funkcjonowania witryny. Po takim czasie można już ocenić, które elementy na stronie super działają, a które okazały się być zbędne. Na przykład: jeśli firma nie rozwija swoich social mediów, to nie ma sensu promować ich na stronie przy pomocy zajmujących dużo miejsca buttonów. Jeśli natomiast klienci nie korzystają z formularza kontaktowego, to na tym etapie można go uprościć, by nie przytłaczał nadmiarem opcji do wyboru.

Oczywiście konkretnym powodem, dla którego warto przeprowadzić redesing, jest archaiczny wygląd strony internetowej. W takiej sytuacji należy ją unowocześnić, być może całkowicie zmienić jej układ, przeprojektować layout, zainwestować w nowe zdjęcia i usunąć te elementy, które kojarzą się z poprzednią epoką (jak np. przesuwające się slidery).

Na koniec ważna wskazówka: redesign firmowej strony internetowej nie jest remedium na wszystkie problemy. Może się przecież okazać, że witryna jest tak zaniedbana, tak źle zaprojektowana i tak przestarzała pod względem programistycznym, że lepszym – a niekoniecznie droższym – rozwiązaniem będzie zbudowanie nowego serwisu od podstaw.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie