Identyfikacja wizualna marki – co się na nią składa? 5 najważniejszych elementów graficznych

Mateusz Nowak
09.09.2016

Budowanie marki to gigantyczny wysiłek, z którym – nie oszukujmy się – większość firm nigdy sobie nie poradzi. Powody są różne, ale często u podstaw takich porażek leży zlekceważenie znaczenia graficznej prezentacji firmy. Identyfikacja wizualna marki ma kluczowe znaczenie dla jej późniejszej rozpoznawalności, a także tego, jak będą ją odbierać klienci. Dlatego pierwszym krokiem przed wystartowaniem w biznesowym wyścigu powinno być zadbanie o wysokiej jakości elementy identyfikacji. To tak, jak ze sprinterem – nikt nie skupi się na jego końcowym wyniku, jeśli sportowiec pobiegnie nago. Wymieniamy dla Ciebie 5 najważniejszych elementów graficznych, które muszą powstać wraz z Twoją firmą.

  1. Logo – jest najważniejsze, bo ten znak będzie od razu identyfikowany z marką. Logo powinno być możliwie proste, aby jasno przekazywać klientom, czym zajmuje się dana firma lub jakie wartości reprezentuje. Z wyborem logo nie należy się spieszyć, ponieważ ten znak przez najbliższe lata będzie pojawiać się na wszystkich materiałach związanych z firmą.
     
  2. Barwy firmowe – powinny pojawić się już w samym logo, a później być stosowane na stronie www i papeterii. Każda firma musi wybrać własną kolorystykę, nawiązującą nie tylko do branży, ale także trafiającą w oczekiwania klientów. Inną kolorystykę zastosujemy w przypadku kancelarii prawnej, inną dla marki dziecięcej.
     
  3. Layout strony www – jego wygląd jest bardzo ważny, ponieważ w dzisiejszym świecie strona internetowa stanowi podstawowy element marketingowy i zwykle to na niej następuje pierwszy kontakt klienta z marką. Layout strony www musi nawiązywać do barw firmowych, dobrze prezentować logo i budzić zaufanie, a przez to zachęcać do zapoznania się z ofertą przedsiębiorstwa.
     
  4. Papeteria – czyli wszelkie szablony druków firmowych, teczki i oczywiście wizytówki. To drobne, ale niezwykle ważne elementy wizerunkowe. Będą trafiać bezpośrednio do klientów, a więc muszą przedstawiać firmę w odpowiednim świetle i skutecznie skłaniać do zapoznania się z ofertą czy nawiązania kontaktu. Szczególnie dużo uwagi należy poświęcić przygotowaniu projektu wizytówki – podstawowego nośnika informacji.
     
  5. Reklamy – czyli wszelkie nośniki treści komercyjnych. Każda reklama jest jednocześnie elementem identyfikacji wizualnej firmy. Nie może być więc oderwana od charakteru marki czy jej barw. Musi nawiązywać jej wartości, a jednocześnie dobrze prezentować produkt i logo. Dlatego tworząc reklamy należy korzystać z wcześniej opracowanego schematu identyfikacji wizualnej.

Dobrze przemyślana i świetnie zaprojektowana identyfikacja wizualna firmy stanowi „pakiet startowy” dla każdego biznesu. Pozwala mu się wyróżnić i określić jego miejsce w branży. Niezbędna przy jej tworzeniu będzie pomoc profesjonalnego studia graficznego, które rozumie potrzeby biznesowe i potrafi nadać im odpowiedni kształt.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie