Dobrze zaprojektowane opakowanie ma wpływ na decyzje podejmowane przez konsumenta w czasie zakupów. Wydaje się, że większość producentów zdaje sobie z tego sprawę i inwestuje w dobrej jakości opakowania. Warto jednak się zastanowić jakie cechy powinno mieć dobre opakowanie.
Pierwotnie opakowanie miało jedynie zabezpieczać znajdujący się w nim produkt przed uszkodzeniem lub zniszczeniem. Obecnie powinno być ono również funkcjonalne oraz atrakcyjne. Opakowanie w dzisiejszych czasach spełnia ważną funkcje marketingową, dlatego powinno ono odpowiadać na potrzeby klienta.
Przy projektowaniu opakowania należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Bardzo ważny jest kształt opakowania. To w dużej mierze to właśnie od niego zależy czy korzystanie z opakowania będzie łatwe czy nie. Opakowanie musi być tak zaprojektowane by było dostępne dla jak największej liczby odbiorców niezależnie od wieku, płci czy sprawności fizycznej. Należy zdawać sobie sprawę, że znaczna ilość konsumentów to osoby w podeszłym wieku oraz osoby o różnym stopniu niepełnosprawności.
W czasie pracy nad projektem opakowania należy też pamiętać o tym by było ono spójne resztą marki. Przed wypuszczeniem nowego artykułu na rynek należy wcześniej przeprowadzić dokładne badania rynku. Pozwala to dokładnie określić, do jakiej grupy konsumentów będzie skierowany konkretny produkt. Analiza rynku powinna też uwzględniać takie szczegóły jak kolor oraz kształt opakowania. Takie działania dają możliwość stworzenia produktu, który jest dostosowany do oczekiwań konsumenta.
Projektując opakowanie należy pamiętać, że ma być ono stworzone dla klientów. Wiedząc, do jakiej grupy docelowej będzie skierowany produkt możemy odpowiednio dostosować projekt. Inaczej powinno wyglądać opakowanie artykułu luksusowego a inaczej artykułu skierowanego do masowej sprzedaży.
Należy pamiętać, że na rynku panuje ogromna konkurencja. Z tego powodu opakowanie musi się wyróżniać na tle konkurencji. Można to osiągnąć na przykład dzięki ładnej etykiecie lub efektownemu drukowi. Warto też zwrócić uwagę na innowacyjność. Konsumenci doceniają produkty, które oferują im nowe rozwiązania. Ważne są detale takie jak na przykład sposób otwierania opakowania. Jednym zdaniem opakowanie powinno być atrakcyjne wizualne oraz funkcjonalne. Za wszelką cenę należy unikać oszukiwania klienta. Na opakowaniu nie powinny znajdować się nieprawdziwe lub nieścisłe informacje. Bardzo trudno jest odzyskać zaufanie konsumentów.
Informacja prasowa