Jedną z najważniejszych gałęzi marketingu internetowego jest social media marketing. Media społecznościowe są platformą, która umożliwia dotarcie do ogromnej liczby użytkowników. Marka, która rezygnuje z promocji swoich produktów lub usług w socialach traci. Jednak tworzenie przypadkowych postów na Facebooku czy Instagramie to za mało. Social media wabią dostępnością i właśnie dlatego nietrudno w nich o marketingowy błąd. Opowiadamy o pięciu najczęstszych i o tym, jak ich unikać. Sprawdź!
Promowanie usług lub produktów w mediach społecznościowych nie może następować w wyniku przypadkowych działań. Spójność strategii ma tutaj ogromne znaczenie – bez niej nie wiesz, co konkretnie chcesz osiągnąć, do kogo kierować swój przekaz i jak go kształtować, by przynosił wymierne korzyści. Błądzenie po omacku to strata twojego czasu i pieniędzy, które mógłbyś zainwestować w rozwój marki lub inne działania. Nie jesteś pewien, w jaki sposób skonkretyzować strategię? Skorzystanie z usług doświadczonej agencji marketingowej (zobacz: social media marketing Kohai) jest dobrym pomysłem. Zespół specjalistów pomoże ci nie tylko w przygotowaniu strategii, ale i we wcieleniu jej w życie.
Wiele marek i firm podejmuje samodzielne działania marketingowe w mediach społecznościowych. Kiedy owe działania odznaczają się spójnością i mają jasny cel, gdy grupa odbiorców jest ściśle zdefiniowana, a język komunikatów i forma treści do niej przemawiają, wtedy osiągają zadowalające rezultaty. Przypadkowe działania to przypadkowe sukcesy, najczęściej jednak promowanie bez planowania kończy się porażką!
Drugi ogromny błąd, o którym wspominamy, wiąże się ściśle z pierwszym. Nawet gdy strategia zostanie opracowana i wdrożona, nie możesz być pewien jej skuteczności bez analizowania wskaźników określających jej efektywność. Do owych wskaźników należą między innymi:
Rezygnacja z analizy wyżej wymienionych czynników to kolosalny błąd. Gdy tworzysz komunikat, chcesz wywrzeć określony skutek. Skąd masz wiedzieć, że nastąpił? Analizując dane! Można być przekonanym o jakości swojej kampanii w social mediach, ale to wskaźniki jej efektywności są weryfikatorem wywieranych przez nią skutków. Analizuj wskaźniki regularnie! W innym wypadku „przepalisz” zasoby na nieefektywne kampanie, które nie przełożą się na wzrost sprzedaży twoich produktów czy usług.
Treść, która nie jest odpowiednia dla danego medium społecznościowego, przestaje być widoczna. Co to oznacza? Gdy użytkownik Instagrama przyzwyczajony do przeglądania mnóstwa rolek, zdjęć oraz relacji widzi ścianę tekstu, ucieka, nudzi się, przewija… Komunikat nie trafia do adresata, a raczej w jego przyzwyczajenia dotyczące używania konkretnej platformy.
Gdy twoja oferta, produkt, usługa są na tyle bogate i różnorodne, że wymagają obszerniejszego omówienia, nie będziesz ich promował na X (dawny Twitter). Umieszczaj więc treści na tych platformach, w których staną się widoczne, do których są dopasowane i gdzie mogą wywrzeć odpowiedni skutek.
Niedopasowanie treści do platformy jest nie tylko nieefektywne. Pozostawia niesmak u odbiorców, którzy oczekują, że współczesna marka rozumie, jak działają media społecznościowe. Dbając o ten aspekt promocji, dbasz o reputację własnej marki i jej pozytywny odbiór przez użytkowników social mediów!
Masz wielu obserwujących na Instagramie, ale nie wchodzisz z nimi w żadne interakcje? Followersi na twoim Facebookowym profilu czują się ignorowani? Komentarze pod filmami na YouTube pozostają nie tylko bez twoich odpowiedzi, ale jakichkolwiek reakcji, które mogłyby dawać znać odbiorcom, że słyszysz, co do ciebie mówią? Ogromny błąd!
Media społecznościowe nie bez powodu nazywają się właśnie w ten sposób. Sensem ich istnienia jest możliwość interakcji użytkowników. Gdy rezygnujesz z tego aspektu, wykluczasz się z życia społeczności danej platformy. Ze społeczności oddanych twojej marce klientów. Nikt nie lubi czuć się ignorowany. Zadbaj o właściwy poziom interakcji z odbiorcami twoich treści. W innym wypadku dopuścisz do ich odpływu, a zachęcenie do powrotu jest nierzadko niemożliwe!
Nie popełniasz żadnego z wcześniej wymienionych w artykule błędów? Świetnie! Pamiętaj jednak o tym, by nie promować nadmiernie własnych produktów czy usług. Marki, które skupiają się wyłącznie na sprzedaży, często pomijają tworzenie treści angażujących, edukacyjnych lub rozrywkowych, które budują długotrwałe relacje z odbiorcami. Efekt? Odpływ klientów i ostatecznie spadek sprzedaży, na której przecież zależy każdej firmie!
Social media marketing to świetny sposób na promowanie swojej marki. Gdy zadbasz o to, by nie popełniać wymienionych w artykule błędów, osiągniesz wymierne korzyści. Powodzenia!
Informacja prasowa