Terminy SEO i SEM wciąż bywają ze sobą mylone, tymczasem to nie są synonimy. Mówimy tutaj o dwóch zupełnie różnych działaniach marketingowych, które łączy tylko to, że zarówno SEO, jak i SEM mają na celu poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Podstawowym różnicom między nimi przyglądamy się w naszym artykule.
Co to jest SEO?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces optymalizacji strony internetowej w celu osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Co ważne, chodzi nam tutaj o wyniki organiczne, czyli o pozyskiwanie bezpłatnego ruchu z wyszukiwarki.
SEO skupia się na poprawie widoczności witryny poprzez różne techniki i strategie, takie jak słowa kluczowe, wartościowa treść na stronie internetowej, odpowiednia struktura URL, szybkość ładowania witryny, responsynwość (poprawne wyświetlanie się strony na urządzeniach mobilnych), link building czy dbanie o bezpieczeństwo witryny.
Co to jest SEM?
SEM, czyli Search Engine Marketing, to termin, które obejmuje zarówno SEO, jak i płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach (PPC , czyli Pay-Per-Click). Podstawą kampanii SEM jest poprawa widoczności strony w Google poprzez zakup płatnych reklam wyświetlanych jako linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania. Tym samym możemy osiągnąć wysoką pozycję szybko, natomiast ponosząc dodatkowe, niemałe koszty.
Porównanie kluczowych cech SEO a SEM
SEO to proces organiczny, który wymaga ponoszenia stałych kosztów z tytułu tworzenia wartościowych treści (można to robić samodzielnie, natomiast jest to czasochłonne). Na dłuższą metę ta strategia okazuje się być jednak znacznie tańsza i efektywniejsza niż SEM.
Przede wszystkim prawidłowo przeprowadzona kampania SEO gwarantuje trwałe efekty, czego nie można powiedzieć o SEM – tutaj korzyści odnosimy tylko tak długo, jak długo finansujemy kampanię. Po jej zaprzestaniu ruch na stronie może gwałtownie zmaleć właściwie z dnia na dzień.
Podsumowując: SEO to strategia długodystansowa, która sowicie nagradza za cierpliwość. SEM natomiast daje natychmiastowe, ale nietrwałe efekty.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć SEO i SEM w ramach jednej kampanii, co jest bardzo popularnym rozwiązaniem wśród firm stawiających na marketing cyfrowy.