Wiele mówi się o tym, że reklama w prasie to już przeżytek i mało atrakcyjna forma promocji dla przedsiębiorców. Mimo to niektóre tytuły nie mogą narzekać na brak reklamodawców. Promowanie się w prasie nadal może być bardzo dobrym pomysłem, jednak pod pewnymi warunkami. Jakimi? Poznaj 5 najważniejszych.
- Prawidłowy wybór tytułu – w praktyce jest to najtrudniejsze zadanie. Większość wydawnictw w walce o klienta stosuje różne metody perswazji, najczęściej podając imponującą wielkość nakładu. Nie jest to jednak czynnik decydujący o tym, że reklama rzeczywiście przyniesie zamierzony skutek. Największym nakładem mogą się pochwalić gazety codzienne, które jednak niekoniecznie przyciągają ludzi mających pieniądze. Ważne jest przede wszystkim określenie swojej grupy docelowej i zastanowienie się, które tytuły prasowe mogą ją interesować. Dobrym pomysłem może być wykupienie reklamy w niszowym, ale mocno branżowym wydawnictwie, które ma mniejszy nakład, natomiast trafia idealnie w gust potencjalnych klientów firmy.
- Wielkość reklamy nie ma aż takiego znaczenia – jeśli firma ma ograniczony budżet na reklamę, to lepiej jest go podzielić w taki sposób, aby można było zapewnić sobie większą częstotliwość emisji, przy jednoczesnym zmniejszeniu formaty reklamy. Chodzi o to, że bardziej opłacalne będzie przeznaczenie np. 3000 złotych na publikację mniejszej reklamy w 3 kolejnych numerach niż 1 reklamy na całą stronę.
- Nieoszczędzanie na jakości reklamy – w zalewie reklam odbiorcy przestają zwracać uwagę na te mierne czy tylko poprawne. Aby przekaz był naprawdę skuteczny trzeba go mocno wyróżnić na tle innych. W tym celu dobrze jest postawić na reklamę bardzo wysokiej jakości – zarówno pod względem graficznym, jak i tekstowym. Pomoc profesjonalnej agencji reklamowej na pewno się opłaci.
- Minimum informacji – przeciętny odbiorca prasy nigdy nie czyta całego wydania od deski do deski. Wybiera treści, które są dla niego interesujące. Tam samo jest z reklamami – czytelnik poświęca swój czas na zapoznanie się z komunikatami, które w jakiś sposób przykuły jego uwagę. Nie zrobi tego reklama przepełniona treścią o charakterze informacyjnym. Zamiast więc na siłę „upychać” na małej powierzchni jak najwięcej treści, lepiej jest zastosować chwytliwe hasło i efektowną grafikę z prośbą o zapoznanie się ze szczegółami oferty np. na stronie internetowej firmy.
- Reklama prasowa nie sprzedaje – i trzeba sobie zdać z tego sprawę. Mało kto po zobaczeniu reklamy w gazecie zdecyduje się natychmiast przejść do sklepu i dokonać zakupu lub chwycić za telefon, aby zamówić usługę. Współcześni klienci działają rozważnie, porównują oferty, przede wszystkim w Internecie. Dlatego reklama prasowa powinna mieć bardziej charakter zajawki. Poinformować o istnieniu produktu i zachęcić do jego bliższego poznania np. podczas targów czy w Internecie. Skupianie się na sprzedażowym celu reklamy w prasie drukowanej jest ryzykowne i zwykle nie przynosi efektu.
Skuteczność reklamy prasowej to bardzo szeroki temat, który w świecie marketingu budzi spore kontrowersje. Mimo zbliżającego się zmierzchu drukowanych nośników informacji nie trzeba jednak całkowicie bagatelizować znaczenia promocji w prasie. Dla wielu firm nadal może to być idealne rozwiązanie.