Różne formy reklamy tylko z pozoru są uzależnione wyłącznie od kreatywności ich autorów. Tak naprawdę w Polsce obowiązują konkretne przepisy, które określają, w jaki sposób można reklamować swoje produkty w różnych mediach. Dotyczy to także reklamy radiowej. Te przepisy bez wątpienia warto znać, aby dobrze zaplanować swoją kampanię w eterze. Wymieniamy najważniejsze regulacje.
To najważniejszy zapis w Ustawie o Radiofonii i Telewizji. Chodzi o to, że nadawca musi w sposób czytelny dla słuchaczy wyróżnić nie tylko bloki reklamowe, ale też wszelkie inne treści o charakterze promocyjnym. Dlatego przed i po blokach pojawia się hasło „Reklama” i „Po reklamie”. Z kolei przed i po wszelkich elementach sprzedanych musi się pojawić informacja, że „Sponsorem jest/był”.
Ważne
W szczególnych przypadkach (np. tzw. sprzedanie audycji) reklama może się pojawiać także w trakcie programu radiowego, a nie tylko w specjalne wyznaczonych blokach.
To także jest ściśle uregulowane. Zgodnie z ustawą reklama nie może przerywać:
Prawo zabrania też przerywania reklamą programów nadawanych przez publicznych nadawców, za wyjątkiem transmisji zawodów sportowych, które zawierają przerwy (np. mecz piłkarski).
Lista jest bardzo długa, ale znajdują się na niej przede wszystkim produkty i usługi mogące mieć zły wpływ na dzieci i prowadzić do uzależnień. Konkretnie są to:
Ważne!
W radiu nie wolno też emitować reklam, które w jakikolwiek sposób wpływają na dzieci, czyli np. zachęcają je do wywierania nacisku na rodziców w celu skłonienia ich do zakupu danej rzeczy.
Każda firma planująca kampanię reklamową w radiu musi o tych zasadach pamiętać, choć oczywiście nadrzędny obowiązek spoczywa na samym nadawcy. Warto również pamiętać, że zapisy Ustawy o Radiofonii i Telewizji co jakiś czas się zmieniają i to, co jest zakazane dziś, jutro może być już dopuszczalne.