Emisja reklamy radiowej krok po kroku

Mariusz Siwko
11.06.2019

Reklama w radiu wciąż może być bardzo skutecznym sposobem na promocję marki, konkretnego produktu czy generalnie oferty przedsiębiorstwa. Choć statystyki słuchalności od lat spadają, to niektóre stacje nadal mają spore zasięgi. Dystrybucja reklamy w eterze jest dobrym pomysłem chociażby dla biznesów, które adresują ofertę do klienta lokalnego. W tym artykule przyglądamy się kwestii emisji reklamy radiowej od strony technicznej. Jak to się robi krok po kroku?

Krok 1: kontakt ze stacją radiową

A konkretnie z osobą odpowiedzialną za sprzedaż czasu reklamowego. Zwykle jest to handlowiec. W zależności od tego, czy zamierzamy reklamować się w stacji lokalnej czy ogólnopolskiej, szczegóły współpracy można omówić mailowo, telefonicznie lub podczas osobistego spotkania. Zawsze jednak podsumowanie ustaleń wymaga podpisania umowy zlecenia reklamy.

Krok 2: wybór sposobu (częstotliwości) emisji

To kluczowy etap, ponieważ reklamodawca musi tutaj określić, na jak zaawansowanej promocji mu zależy. Większość stacji radiowych wyznacza minimalne limity, np. wykupiona kampania musi trwać co najmniej tydzień. Spoty do emisji z reguły „wrzuca się” bowiem tygodniowymi blokami. Podsumowaniem ustaleń z klientem jest stworzenie tzw. mediaplanu. Jest to tabelka w Excelu, w której zostały zaznaczone dni i godziny emisji spotu. Po zaakceptowaniu mediaplanu możemy przejść do kolejnego etapu.

Krok 3: przygotowanie spotu

Stacje radiowe nie narzucają klientom konieczności zamówienia produkcji spotu w ich studiach. Spot można dostarczyć niezależnie, o ile – to bardzo ważne – posiada się do niego majątkowe prawa autorskie. Przykładowo: jeśli firma wcześniej reklamowała się w stacji X i to ona przygotowała spot, chcąc wyemitować go w stacji Y trzeba posiadać pisemne przekazanie majątkowych praw autorskich do utworu.

Jeśli natomiast firma nie dysponuje żadnym spotem, to powinna zlecić jego przygotowanie profesjonalistom. Choć pokutuje przekonanie, że stacja radiowa wyemituje wszystko, byle tylko faktura została opłacona, to w rzeczywistości wcale tak nie jest. Poważne stacje o dużym zasięgu nie pozwolą sobie na emitowanie czegokolwiek, zwłaszcza w marnej jakości.

Do tego dochodzi cały szereg przepisów prawnych, które narzucają pewien format reklamy radiowej – zarówno w sferze dźwiękowej, jak i słownej. Dlatego napisanie spotu należy zlecić zawodowemu copywriterowi. Resztą (lektor, podkład, zmiksowanie) zajmie się już studio producenckie – najtańszą opcją niemal zawsze jest skorzystanie z oferty stacji radiowej.

Krok 4: emisja

Gdy spot jest gotowy, trafia do osoby odpowiedzialnej za wypełnianie tzw. playlisty. W mniejszych stacjach zwykle jest to prezenter, w tych większych – specjalnie oddelegowany fachowiec (np. producent). Spot trafia do konkretnego bloku reklamowego zgodnie z mediaplanem i jest emitowany tak długo, aż kampania nie dobiegnie końca.

Na zakończenie zawsze warto poprosić stację radiową o udostępnienie raportu z emisji spotu – pozwoli to ocenić, czy np. nie doszło do jakiejś pomyłki i spot nie został pominięty w konkretnym bloku.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie