Jak wybrać stację radiową, w której warto się reklamować? 5 podpowiedzi

Mariusz Siwko
07.11.2016

W Polsce działają setki stacji radiowych – ogólnopolskie, lokalne, diecezjalne, samorządowe, uczelniane itd. Firma, która chce wykupić reklamę w eterze stoi więc przed trudnym wyborem. Na którą rozgłośnię postawić, aby efekt promocji był możliwie najlepszy? Nie jest to takie łatwe zadanie, szczególnie w sytuacji posiadania ograniczonego budżetu. Na co warto zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy z konkretną stacją radiową? Oto 5 najważniejszych rzeczy.

  1. Słuchalność – ale uwaga! Należy koniecznie poprosić o dane dla grupy docelowej produktu. Jeśli np. firma sprzedaje luksusowe meble, to czy naprawdę opłaca jej się reklama w stacji, która największą słuchalność osiąga w grupie 16-24? Niekoniecznie. Dlatego słuchalność jest ważna, ale skonkretyzowana w obszarze grupy docelowej. Czasami lepiej jest postawić na stację z nieco mniejszą słuchalnością w tzw. grupie ogólnej (zawierającej również młodzież), ale z wyższą w grupie osób posiadających pieniądze (a więc 30-45).
  2. Zasięg – jest to wskaźnik pokazujący, do jak dużej grupy słuchaczy z danego regionu dociera dana stacja radiowa. Stacje ogólnopolskie chwalą się zasięgiem krajowym, jednak niekoniecznie muszą być one dobrym wyborem dla firmy, która adresuje swoje produkty i usługi do lokalnej społeczności. Wówczas lepiej jest wybrać mniejszą rozgłośnię, która osiąga dobry zasięg na wąskim rynku.
  3. Średni czas słuchania – bardzo ważny parametr, który pokazuje, czy program emitowany przez daną stację angażuje słuchaczy. Co nam po reklamie w radiu, którego słucha 5 milionów ludzi, ale robiących to tylko przez np. 20 minut dziennie? Oczywiście to niewiarygodny przykład, ale chodzi o pokazanie pewnego mechanizmu. Im dłuższy jest czas słuchania danej stacji, tym większa szansa, że reklama emitowana blokach rzeczywiście trafi do słuchaczy.
  4. Lokalność – stacje o charakterze lokalnym nigdy nie osiągną wyników słuchalności na poziomie RMF czy Radia ZET, ale... przynoszą dobre pieniądze. Jest to efekt tego, że słuchacze są bardzo spragnieni informacji ze swojego miasta czy regionu. Lokalne rozgłośnie mają więc dobre wyniki w wąskiej grupie odbiorców. To ważna informacja dla firm, które chcą się reklamować przede wszystkim na miejscowym rynku. Dla nich znacznie lepszym wyborem będzie reklama w małej, lokalnej rozgłośni niż na antenie ogólnopolskiego molocha. Nie mówiąc już o tym, że taka promocja jest po prostu tańsza.
  5. Charakter programu – nazywany też brzydko formatem. Praktycznie wszystkie liczące się stacje radiowe w naszym kraju zostały już sformatowane, co oznacza, że prezentują program ściśle dobrany do gustów grupy docelowej. Koniecznie trzeba na to zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędu i np. nie reklamować kancelarii prawnej w stacji młodzieżowej.

Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto też po prostu posłuchać danej stacji, ocenić jakość programu i odpowiedzieć sobie na pytanie: czy chcę, aby reklama mojej firmy pojawiała się w towarzystwie takich właśnie treści?

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie