Każdy z nas choć raz zetknął się z reklamą radiową, najczęściej podczas podróży samochodem. I choć od lat prognozuje się zmierzch tego formatu, to nic takiego nie następuje. Reklama radiowa wciąż trzyma się mocno, co jest efektem jej konkurencyjnej ceny, szczególnie w relacji do zasięgu, jaki może uzyskać promująca się marka. Jeśli planujesz wykupić reklamę w radio, ale nie wiesz, jak się za to zabrać, to mamy dla Ciebie krótki poradnik krok po kroku.
Krok 1: kontakt z handlowcem
Zaczynamy oczywiście od telefonu lub maila do działu reklamy danej stacji radiowej, w której chcemy się reklamować. Każdy taki kontakt jest mile widziany, dlatego spodziewaj się natychmiastowej reakcji ze strony wyznaczonego handlowca. W praktyce radio, poza Internetem, jest tym medium, które pozwala najszybciej rozpocząć kampanię reklamową.
Krok 2: cele kampanii
Omówisz je z handlowcem, przy czym warto się nad nimi zastanowić już wcześniej. Pomyśl, co chcesz osiągnąć dzięki kampanii, do kogo ją skierować. To pozwoli precyzyjnie dobrać zarówno format reklamy, jak i godziny jej emisji.
Krok 3: wybór formatu reklamy
Wbrew obiegowej opinii w radio można się reklamować nie tylko poprzez standardowe spoty (w dodatku o różnej długości). Do dyspozycji mamy również m.in. wywiady i audycje sponsorowane, sponsoring pogody i trafficu (informacji dla kierowców), lokowanie produktu czy konkursy. Opcji jest całkiem sporo.
Krok 4: opracowanie mediaplanu
Mediaplan to dokument w Excelu, który precyzyjnie określa liczbę emisji spotu oraz bloki reklamowe, w których zostanie on umieszczony (również z uwzględnieniem ewentualnej rotacji). Mediaplan jest również podstawą do wyceny kampanii reklamowej.
Krok 5: produkcja spotu
Stacje radiowe oczywiście akceptują spoty dostarczone przez klientów, o ile ci posiadają do nich prawa autorskie i spot spełnia wymagania jakościowe. W przeciwnym razie warto zlecić produkcję danej stacji, która prawdopodobnie zleci to swojemu podwykonawcy. Produkcja zawsze zaczyna się od napisania scenariusza spotu, który można zamówić np. u zawodowego copywritera.
Krok 6: emisja reklamy
Po wyprodukowaniu i zaakceptowaniu spotu, zostaje on dodany do planu emisji, czyli umieszczony w blokach reklamowych zgodnie z mediaplanem. Handlowiec z pewnością powie Ci, kiedy będzie można po raz pierwszy usłyszeć na antenie reklamę Twojej firmy – to ekscytujący moment!