Reklama w radiu – ile to kosztuje?

Mateusz Nowak
07.11.2016

Wiele firm dysponujących ograniczonym budżetem na reklamę z góry zakłada, że najtańszą opcją będzie wykupienie spotów w stacji radiowej. To nie zawsze dobry trop. Wiele zależy od tego, jaką słuchalność ma dane radio, a także od wyboru pory emisji. Ile to tak naprawdę kosztuje? Stawki są bardzo różne.

Cenę podaje się za pojedynczy spot

Każda kampania reklamowa w radiu jest wyceniania od liczby spotów, jakie mają się znaleźć w tzw. rotacji w blokach reklamowych. Stacje radiowe nie mogą dopuścić do sytuacji, w której jedna bardzo majętna firma całkowicie wypełniłaby czas reklamowy, dlatego mogą zaoferować wyłącznie miejsce, jakim jeszcze dysponują. Ważne są również odgórne wytyczne zawarte w koncesji, które określają maksymalny czas antenowy mogący być poświęcony na treści reklamowe.

Przykład

Firma X chce wykupić miesięczną kampanię spotową. Stacja proponuje jej określoną liczbę spotów z podziałem na bloki i dni, uwzględniając także weekendy i święta.

Ile kosztuje pojedynczy spot? To zależy od:

  • Zasięgu kampanii, czyli deklarowanej wykupionej liczby spotów
  • Pory emisji
  • Tego, czy spoty mają być emitowane w dni wolne i święta

Oczywiście w grę wchodzi też status danej stacji – te najpopularniejsze mają zupełnie inne cenniki niż małe rozgłośnie lokalne. Średnia cena spotu (30 sekundowego) w Polsce wynosi jednak od około 45 do 700 złotych. Taniej jest w nocy, najdrożej rano w czasie tzw. prime time (od 6 do 10).

Jak łatwo policzyć jeśli firma chce wykupić miesięczną kampanię z codzienną emisją 10 spotów, to musi się liczyć z wydatkiem rzędu od około 13 tysięcy złotych. Jest to dużo pieniędzy, dlatego praktycznie wszystkie stacje radiowe oferują daleko idące rabaty. W praktyce można więc wykupić miesięczną kampanię w rozgłośni lokalnej za około 2 tysiące złotych, a w ogólnopolskiej za około 10-15 tysięcy złotych.

Jak obniżyć koszt reklamy w radiu?

Najłatwiej oczywiście wybrać emisję w najtańszych porach, ale nie o to przecież chodzi. Są inne sposoby. Wiele stacji radiowych ma problem z utrzymaniem klientów, dlatego chętnie pójdzie na finansowe ustępstwa w zamian za podpisanie wielomiesięcznej umowy.

Innym sposobem jest zrezygnowanie z emisji spotów w blokach reklamowych na rzecz sponsoringu. Firma może np. zostać sponsorem trafiku czy prognozy pogody, a więc treści bardzo popularnych.

Przykład

Właścicielowi salonu samochodowego może się dużo bardziej opłacić wykupienie sponsoringu informacji dla kierowców niż inwestowanie w spoty w blokach reklamowych.

Na żadne promocje nie można natomiast liczyć w okresie tzw. szału reklamowego, czyli w grudniu i przed świętami wielkanocnymi. Stacje dużo chętniej rabatują natomiast swoje usługi w wakacje.

Analizując koszt reklamy radiowej nie można również zapomnieć o cenie wyprodukowania samego spotu – trzeba zapłacić za pracę copywritera i studia producenckiego. Nie wszystkie stacje akceptują bowiem spoty dostarczone przez klientów.

Jak widać reklama w radiu nie jest wcale tak tania, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie biorąc pod uwagę jej dyskusyjną skuteczność.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie