Trudna sztuka dobrania języka reklamy radiowej do grupy docelowej

Mariusz Siwko
01.06.2018

Dobry spot radiowy jest łatwy do zapamiętania, chce się go posłuchać do końca, ale przede wszystkim musi idealnie trafiać w gust grupy docelowej. Mnóstwo firm ma z tym ogromny problem. W każdym radiu możemy usłyszeć reklamy, które są tak źle napisane, że trudno zrozumieć, kto mógł zapłacić za ich emisję. Podstawowym błędem popełnianym przez marki oraz zatrudnianych przez nie twórców spotów jest niedopasowanie języka reklamy radiowej do jej naturalnego odbiorcy. Efekt jest łatwy do przewidzenia: reklama po prostu nie przynosi żadnych korzyści promocyjnych.

„Wbijaj na nasz fanpejdż”

Taki tekst reklamy radiowej, która została wyemitowana w stacji celującej w grupę np. 35-55, to klasyczny przykład kardynalnej pomyłki. Słuchacze w średnim wieku nie „wbijają”, nie chcą usłyszeć żadnego „info”, nie interesują ich „propsy” czy „czelendże”. Wolą zaglądać, uzyskiwać informacje, czerpać korzyści i brać udział w wyzwaniach. Taki przekaz jest po prostu dla nich bardziej zrozumiały.

Analogicznie: jeśli w stacji młodzieżowej wyemitujemy spot napisany hiperpoprawną polszczyzną, przesadnie nadęty i skomplikowany językowo (tak, dla wielu przedstawicieli młodego pokolenia zdanie podwójnie złożone jest już skomplikowane), to efekt promocyjny reklamy będzie marny.

Uwaga!

Szczególnie uważaj na sytuacje, gdy zamierzasz wyemitować ten sam spot w różnych stacjach radiowych. Może się okazać, że będzie on pasować tylko do jednej z nich. Dlatego kupując pakiet emisyjny koniecznie sprawdź, na jakich antenach reklama finalnie się pojawi.

Język może „zrobić” całą reklamę

Jakiś czas temu pewna marka wyemitowała swoje reklamy napisane… po śląsku. Gwara nie jest oczywiście do końca zrozumiała dla mieszkańców pozostałych regionów Polski, ale firmie zależało na wypromowaniu się w konkretnym miejscu – właśnie na Górnym Śląsku. To świetny, a przecież bardzo prosty zabieg.

W ten sposób marka upiekła dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze: jej reklama bardzo się wyróżniła. Po drugie firma wypozycjonowała się na markę lokalną, która w nowoczesny sposób szanuje tradycję.

Uważnie dobieraj słowa – to Ci się opłaci

Jeśli chcesz napisać reklamę radiową swojej firmy samodzielnie, to gratulujemy ambicji. Pamiętaj jednak, że to wcale nie jest takie proste. W rzeczywistości tworzenie spotu musi zacząć się od analizy grupy docelowej. Pisanie tekstu „pod każdego” jest bez sensu, z kolei złe wskazanie odbiorcy zniweczy cały potencjał promocyjny kampanii.

To słowa mają zdecydowanie największy wpływ na skuteczność spotu radiowego. Dobieraj je w inteligentny sposób, przez cały czas wyobrażając sobie, że po prostu rozmawiasz ze swoim idealnym klientem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie