Chcesz umieścić reklamę na terenie Elbląga? Sprawdź, jakie są procedury

Antoni Kwapisz
03.10.2015

Elbląg, podobnie jak większość polskich miastach, chce walczyć z wszechobecną samowolą reklamową. Jest to trudne zadanie, w którym pomóc mogłyby same firmy, stosując się do obowiązujących w mieście przepisów. Umieszczenie legalnej reklamy jest bowiem jak najbardziej możliwe. Wystarczy tylko spełnić kilka warunków i przejść konkretną procedurę. Specjalnie dla Was sprawdzamy, co trzeba zrobić, aby umieścić reklamę na terenie Elbląga.

Wybieramy miejsce i...

Pierwszym krokiem jest wybór interesującej nas lokalizacji. Jeśli należy ona do miasta – może to być budynek komunalny lub miejski grunt – musimy zwrócić się do Zarządu Budynków Komunalnych przy ulicy Ratuszowej 4. Tam składamy podanie. W nim trzeba zawrzeć podstawowe informacje:

  • nazwę, dokładny adres i numer kontaktowy podmiotu, który chce umieścić reklamę;
  • adres, pod którym ma zostać umieszczona reklama, wraz z dokładną jej lokalizacją;
  • wymiary reklamy;
  • rodzaj nośnika

Urzędnicy mają obowiązek wydać nam decyzję. Jeśli jest pozytywna, musimy zawrzeć z Zarządem Budynków Komunalnych stosowną umowę. Wcześniej jednak konieczne będzie jeszcze uzyskanie innych pozwoleń, związanych przede wszystkim z tym, że miasto chce dbać o swoją estetykę. Dlatego naszą reklamę musi zatwierdzić Plastyk Miejski i Miejski Konserwator Zabytków. Jeśli reklama ma stać w pobliżu drogi publicznej, niezbędna będzie jeszcze zgoda Zarządu Dróg.

Na jak długi czas można umieścić reklamę na terenie Elbląga

Zgodnie z obowiązującymi w mieście przepisami umowa z Zarządem Budynków Komunalnych może być zawarta na okres maksymalnie 3 lat, ale wolno ją także przedłużać, jednak już na podstawie wówczas obowiązujących stawek. Oczywiste jest bowiem to, że za umieszczenie reklamy się płaci. Stawki dość często się zmieniają, dlatego o szczegóły trzeba już pytać bezpośrednio w urzędzie.

Na terenie Elbląga wolno umieścić reklamę w formie:

  • grafiki na elewacji;
  • tablicy reklamowej;
  • tablicy na stelażach;
  • jednostronnych i dwustronnych billboardów na gruncie;
  • innych, które jednak trzeba uzgodnić z urzędem.

Ważne!

Jeśli równocześnie wniosek o umieszczenie reklamy w tej samej lokalizacji złożą dwa podmioty, wówczas ZBK ogłasza przetarg. Wygrywa ten, kto zapłaci więcej. Taki przetarg Zarząd może ogłosić również w momencie, gdy w grę wchodzi bardzo atrakcyjny budynek lub grunt.

Zgodnie z elbląskimi przepisami reklamy wolno umieszczać zarówno na budynkach miejskich, jak i na gruncie. Liczy się przede wszystkim ich estetyka, a także to, czy nośnik nie przeszkadza mieszkańcom lub służbom.

Jak widzicie, umieszczenie swojej reklamy na terenach należących do miasta nie jest wcale takie proste. Z drugiej jednak strony zyskujemy gwarancję, że działamy zgodnie z prawem i nasza reklama nie zostanie objęta postępowaniem urzędników, które może skutkować nałożeniem na nas kar finansowych. Takie narzędzie polskie  miasta zyskały po wprowadzeniu Ustawy Krajobrazowej. Ma ona umożliwić samorządom skuteczną walkę z samowolami reklamowymi – zwykle drastycznie szpecącymi wygląd miast. 


 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie