W Elblągu działa kilkanaście hoteli, sporo kwater prywatnych i apartamentów oraz pensjonatów. Rynek nie jest więc jakoś szczególnie nasycony, choć trzeba wziąć pod uwagę, że samo miasto nie stanowi naturalnego wyboru dla osób szukających ciekawych destynacji turystycznych i biznesowych. Nie należy tego jednak traktować jak problemu nie do przejścia, ale jako wyzwanie i motywację do działania. Hotele w Elblągu powinny mocniej postawić na reklamę, ale skierowaną do ich potencjalnych grup docelowych.
Bez strony internetowej ani rusz
Może dziwić, że w XXI wieku wciąż są hotele – także elbląskie – które nie posiadają własnej strony internetowej. W ten sposób pozbawiają się one szansy dotarcia do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Turyści, biznesmeni, agencje pośredniczące w organizacji wydarzeń – wszyscy szukają baz noclegowych w sieci.
Hotel, który zainwestuje w profesjonalną stronę www, od razu zyskuje znakomite narzędzie do dalszej promocji. Dbając o aktualizację strony, wydając środki na zwiększenie zasięgu witryny w sieci, realnie poprawia swoją pozycję na rynku.
Trudno sobie przecież wyobrazić potencjalnego turystę czy biznesmena, który łapie za książkę telefoniczną i po kolei dzwoni do obiektów z pytaniem o wolne miejsca i szczegóły oferty. Będzie tego szukać wyłącznie w Internecie. Jeśli trafi na świetną stronę hotelu, to będzie to dla niego bardzo silna motywacja do skorzystania z jego usług.
Reklama w wyszukiwarce Google
Choć samo Google powoli próbuje monopolizować sektor wyszukiwań hoteli (poprzez własne narzędzie rezerwacyjne), to nadal obiekty mogą z powodzeniem wykorzystywać wyszukiwarkę giganta w celu dotarcia do klientów. Są dwa sposoby:
inwestycja w kampanię linków sponsorowanych – przy dużym budżecie link do strony hotelu będzie zawsze wyświetlany na szczycie wyników wyszukiwania;
inwestycja w pozycjonowanie strategiczne – czyli działania mające trwale i skutecznie poprawić pozycję strony hotelu w wyszukiwarce.
Szczególnie godna polecenia jest ta druga strategia. Wymaga ona konsekwencji i przemyślanego planu, ale doświadczenie pokazuje, że jest naprawdę najskuteczniejsza. Hotel może przecież prowadzić własny blog, publikować artykuły sponsorowane w różnych mediach, być aktywny w social mediach i na portalach branżowych, udzielać się na forach.
W ten sposób obiekt dotrze do klientów niezdecydowanych, ale szukających ciekawej oferty w przestrzeni Internetu. Dodatkowo takie działania znacznie poprawiają pozycję strony hotelu w wyszukiwarce.
Tworzenie marki, gdy nic za nią nie stoi
Nie oszukujmy się – hotele działające w Elblągu nie są raczej rozpoznawalne poza granicami miasta. A właśnie na gościach zewnętrznych powinno hotelarzom zależeć najbardziej. Gdy brak jest wsparcia ze strony dużej, sieciowej marki (typu Marriot czy Holiday Inn), należy zadbać o to, aby stworzyć własną – oczywiście pamiętając o proporcjach.
Rozpoznawalność marki buduje się latami wykorzystując do tego przeróżne narzędzia reklamy. Dziś warto koncentrować się przede wszystkim na Internecie, bo promocja w tym środowisku jest tania i bardzo skuteczna. Pamiętajmy, że ważny dla elbląskich hoteli jest klient rosyjski, który przecież nie przegląda lokalnej prasy i nie docierają do niego ulotki. Ma natomiast dostęp do sieci i w niej z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie szukał noclegu.
Kluczowe w tym wszystkim jest jednak to, że hotel wdrożenie strategii promocyjnej, a także jej opracowanie, musi zlecić specjalistom od reklamy. Profesjonalna agencja przygotuje dla obiektu stronę www i obmyśli kolejne działania, które realnie wpłyną na poprawę pozycji hotelu w sieci i nie tylko.