Pomysł nie jest wcale nowy i Gdańsk nie wychodzi przed szereg oferując reklamowanie się na miejskich autobusach. Warto jednak zerwać ze stereotypem mówiącym o tym, że procedura ubiegania się o zgodę na umieszczenie swojej reklamy na środkach komunikacji zbiorowej jest trudna, męcząca i bardzo droga. W Gdańsku obowiązują jasne zasady. Chcemy je Wam przybliżyć.
Każdy ma szansę reklamować się na gdańskich autobusach
Jeśli mamy zamiar umieścić swoją reklamę na gdańskim autobusie, musimy zgłosić się do Zakładu Komunikacji Miejskiej. Zostaniemy skierowani do Działu Marketingu i Realizacji Umów, który – uwierzcie – bardzo chętnie o tym porozmawia. Chodzi przecież o pieniądze, których zakład nigdy nie ma za wiele.
Reklama umieszczona na autobusie musi mieć formę naklejki lub naklejek o wymiarach określonych w umowie. Uwaga! Reklama może zostać umieszczona wyłącznie na zewnętrznych powierzchniach pojazdów na kremowym pasku i nie może kolidować z logo przewoźnika.
Po zawarciu umowy ZKM gwarantuje, że reklama będzie dobrze widoczna i nie zasłaniana przez inne naklejki (chodzi m.in. o regularne mycie autobusów). Konieczne jest także przedłożenie projektu reklamy, a po wygaśnięciu umowy natychmiastowe usunięcie wszystkich naklejek.
Jakie wymiary może mieć reklama na gdańskim autobusie?
Wymiary tego typu reklam są ściśle określone i przede wszystkim nie mogą one zagrażać bezpieczeństwu jazdy, dlatego ZKM zrezygnowało z możliwości umieszczania treści reklamowych na szybach (co w innych miastach jest normą).
Dla pojazdów jednoczłonowych wymiary naklejek nie mogą przekraczać:
W przypadku autobusów dwuczłonowych jest to odpowiednio:
Wymiary w przypadku obu typów autobusów są więc identyczne, tyle że na pojazdach dwuczłonowych możliwe jest umieszczenie 2 naklejek na każdej burcie.
Ile to kosztuje?
Ceny za umieszczenie reklamy na gdańskich autobusach są ściśle określone i podane w wartościach netto, do których trzeba doliczyć jeszcze 23% VAT.
W przypadku obu typów autobusów koszt miesięczny wynosi:
Jeśli reklamodawca zdecyduje się wykupić miejsce na obu burtach, dostanie 10% rabatu. Jeśli natomiast zajmie wszystkie powierzchnie, rabat urośnie do 15%. Dodatkowe 10% rabatu uzyskamy, jeśli podpiszemy z ZKM umowę na co najmniej rok.
Czy taki wydatek się opłaca? To kwestia bardzo indywidualna. Reklamowanie się na środkach komunikacji miejskiej z pewnością gwarantuje dotarcie z przekazem do bardzo szerokiej grupy potencjalnych klientów. Takie reklamy są doskonale widoczne, mobilne i mamy pewność, że każdego dnia będą odpowiednio eksponowane. Co ważne, zasięg treści promocyjnych nie ogranicza się tylko do pasażerów komunikacji miejskiej – przecież Gdańsk jest miastem solidnie zakorkowanym, w kolejkach stoją też autobusy, dlatego jest duże prawdopodobieństwo, że reklamę zobaczą także inni kierowcy.