Jak zwiększyć skuteczność reklamy emitowanej w telewizji? 5 najlepszych sposobów

Piotr Kowalczyk
14.11.2016

Wyemitowanie reklamy w telewizji w większości przypadków gwarantuje gwałtowny wzrost zainteresowania produktem, a tym samym jego sprzedaży. Telewizję codziennie ogląda kilkadziesiąt milionów Polaków – trudno zbagatelizować ten potencjał. Wiadomo jednak, że są reklamy lepsze i gorsze, czyli skuteczne i przynoszące firmie znacznie mniejsze korzyści. Istnieje kilka sposobów na to, aby reklama natychmiast została zauważona i mogła zacząć się spłacać. Wymieniamy 5 najpewniejszych.

  1. Celebryta – znana twarz jest gwarantem popularności reklamy. Nie ma tu jednak mowy o działaniu automatycznym. Wybór celebryty musi być poprzedzony dokładną analizą, ponieważ aktor czy piosenkarz powinien uwiarygadniać reklamowany produkt. Nikt przecież nie uwierzy, że piosenkarka biorąca 100 tysięcy złotych za koncert nagle pokochała robienie zakupów w dyskoncie. Idealnie dobrany celebryta staje się twarzą produktu, a nawet całej marki i wokół niego można później budować długofalową kampanię. Świetnym przykładem jest udział Marka Kondrata w reklamach jednego z banków.
  2. Tło wzmacniające przekaz – przekonanie, że widz skupia się tylko na głównej postaci występujące w reklamie, a kompletnie ignoruje tło, jest błędne. To właśnie tło może zadecydować o atrakcyjności i skuteczności reklamy. Dobrym przykładem jest promocja jakiejś wędliny. Zauważ, że praktycznie każda reklama z tym produktem jest kręcona w klasycznej kuchni, która kojarzy się z fantastycznymi zapachami, jakością, tradycją. Z kolei najnowsze sprzęty kuchenne są prezentowane na tle białych, nowoczesnych mebli. Gdyby zamienić scenografię, to zarówno wędlina, jak i sprzęt kuchenny, bardzo by na tym straciły.
  3. Odpowiednia pora emisji – to niestety zależy od wielkości budżetu, jakim dysponuje reklamodawca. Koszt spotu emitowanego w tej samej telewizji, ale w różnych porach, może się różnić nawet o 100%. Najdrożej jest oczywiście wieczorem, między 19 a 20 i w weekendy, a najtaniej w przedpołudnia dni powszednich. Jeśli przedsiębiorcy zależy, aby reklama trafiła do jak największej grupy odbiorców, musi zainwestować w jej emisję w tzw. prime time. Chyba, że adresuje swoją ofertę to grupy docelowej, która ogląda telewizję w innych porach (gospodynie domowe, młode matki, dzieci).
  4. Miejsce w bloku reklamowym – tutaj sprawa jest prosta: jeśli celem jest maksymalne zwiększenie zasięgu spotu, należy zainwestować w jego umieszczenie na początku lub na samym końcu bloku reklamowego. Te spoty są najlepiej zapamiętywane przez widzów. Dodatkowo trzeba zadbać o odpowiednią częstotliwość emisji w tzw. rotacjach.
  5. Śpiew i taniec - „wyśpiewane” reklamy najlepiej zapadają w pamięć, dlatego zawsze warto wziąć pod uwagę stworzenie musicalowej wersji reklamówki. Szczególnie dobrym i skutecznym pomysłem jest sparafrazowanie jakiejś doskonale znanej piosenki, jak np. zrobiła to niedawno popularna sieć sklepów spożywczych. Jeśli dodatkowo na ekranie dużo się dzieje (chodzi o taniec), to taka reklama ma ogromne szanse na bycie zapamiętaną.

Wniosek jest zatem prosty: zwiększenie skuteczności reklamy wymaga jednoczesnego zwiększenia budżetu. Jeśli firma nie może sobie na to pozwolić, musi liczyć na kreatywność twórcy. Świetny, oryginalny pomysł na reklamę czasami daje więcej niż zatrudnienie celebryty czy zainwestowanie w dużą częstotliwość emisji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie