Wyzwanie dla każdej reklamy telewizyjnej – jak przyciągnąć uwagę widzów? 6 najpopularniejszych sposobów

Marek Szydełko
14.11.2016

W najbardziej obszernych blokach reklamowych mieści się nawet kilkanaście spotów – trudno więc oczekiwać od widzów, że skupią się na ich treści. Przeciętny człowiek da sobie z tym spokój już po 2-3 reklamie, a reszty nawet nie zarejestruje. To spory problem dla reklamujących się firm, bo w końcu emisja i produkcja spotu jest bardzo kosztowna. Dlatego kluczowym zadaniem dla twórców reklam jest wymyślenie koncepcji, która na pewno przykuje uwagę widzów. Poznaj 6 najczęściej wykorzystywanych metod.

  1. Popularna piosenka – badania pokazują, że reklamy oparte na muzycznym koncepcie są bardzo dobrze zapamiętywane przez widzów. Szczególnie, jeśli wykorzysta się popularną, doskonale znaną piosenkę, ale np. ze sparafrazowanym tekstem. Wówczas odbiorcy reklamy z dużym prawdopodobieństwem będą ją nucić, a to wpłynie na ich utożsamianie się z produktem. Muzyka generalnie ma bardzo duże znaczenie dla atrakcyjności reklamy telewizyjnej i może być jej mocnym elementem.
  2. Pokazanie „codziennego” problemu – lubimy utożsamiać się z bohaterami filmów, książek, ale też reklam. Dlatego jeśli przedmiotem promocji jest jakiś zwykły produkt, potrzebny każdemu człowiekowi (np. pieczywo, proszek do prania, woda), to warto stworzyć rzeczywistość, z którą na co dzień zmaga się widz. Przykład? Mama nie może namówić dziecka do zjedzenia obiadu, jednak znajduje na to sposób – pyszny sos. Wówczas kobieta, która jest naturalnym odbiorcą reklamy, utożsamia się z przedstawionym problemem i chce go rozwiązać w taki sam sposób.
  3. Animowani bohaterowie – ten sposób nie zawsze się sprawdzi (nie w przypadku marek, które chcą być kojarzone z luksusem i najwyższą jakością), ale generalnie ma dość szerokie zastosowanie. Animacja jest atrakcyjna dla większości widzów, przykuwa uwagę ładnymi kolorami, budzi pozytywne emocje. Często zdarza się wręcz, że animowany bohater staje się później symbolem marki, tzw. brand hero i ma ogromny wpływ na rozpoznawalność produktu czy usługi.
  4. Interesująca fabuła – reklamy zbudowane w oparciu o konkretną fabułę przypominają filmy i zwykle są bardzo dobre jakościowo. Już samo to sprawia, że widz chce się z nimi zapoznać, dowiedzieć się, jak się skończy dana historia. Bardzo duży wpływ na atrakcyjność fabularyzowanej reklamy ma porządny copywriting. Jest wiele przykładów znakomitych reklam zbudowanych wokół fabuły – np. reklama batona Mars, w której młody mężczyzna w ostatniej chwili rezygnuje ze wstąpienia do zakonu, bo doświadcza „smaku życia”.
  5. Dowcip – wszyscy lubimy się śmiać, co twórcy reklam czasami zręcznie wykorzystują. Dowcipne reklamy są charakterystyczne, łatwo zapadają w pamięć, a później same stają się przedmiotem anegdot. Wiele marek wykorzystywało tę zasadę w swoich działaniach reklamowych, niektóre z nich zapraszały nawet do udziału w reklamach zawodowych kabareciarzy.
  6. Podtekst erotyczny – zmysłowe, kipiące seksem reklamy są niesamowicie skuteczne w swojej grupie docelowej, a więc w gronie mężczyzn. Jeśli w reklamie pojawi się piękna, seksowna aktorka, to nie ma możliwości, aby facet siedzący na kanapie nie skupił na niej swojej uwagi. Działa to jednak także w przypadku kobiet – one także pozytywnie reagują na widok zabójczo przystojnych aktorów. Sięgnięcie po podtekst erotyczny jest starym i skutecznym sposobem na zwiększenie atrakcyjności reklamy, jednak trzeba to robić z wyczuciem, by nie przekroczyć granicy wulgarności.

Wybór konkretnego sposobu na zwiększenie atrakcyjności reklamy zawsze jest uzależniony od tego, do kogo adresujemy spot oraz z jaką marką mamy do czynienia. Wymaga to wcześniejszej analizy, często także badań rynkowych. Warto jednak podjąć ten trud, bo efektem będzie stworzenie

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie