Biedronka może zostać ukarana za kampanię reklamową „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”

Marek Szydełko
01.09.2022

Świetna kampania reklamowa może się okazać poważnym problemem dla właściciela sieci sklepów Biedronka. Marka znakomicie wykorzystała okres rosnącej inflacji i skopiowała pomysł rządu na tzw. tarczę antyinflacyjną. Problem w tym, że regulamin promocji został napisany w niekorzystny dla konsumentów sposób, czym zainteresował się Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeronimo Martins Polska może się spodziewać bardzo wysokiej kary finansowej.

O co chodzi w kampanii „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”?

Biedronka ruszyła z tą zręczną kampanią w połowie kwietnia. Pomysł był bardzo prosty: sieć obiecała, że jeśli konsument znajdzie identyczny produkt w innym sklepie w niższej cenie, to otrzyma zwrot różnicy. Tym samym Biedronka miała ugruntować wizerunek najtańszej sieci handlowej w Polsce.

Regulaminowi promocji przyjrzał się UOKiK i doszedł do wniosku, że coś tutaj zdecydowanie nie gra. Warunki zwrotu różnicy na rzecz konsumenta były tak zawiłe i sieć rzucała tak wiele kłód pod nogi, że skorzystanie z tej promocji mogło być wręcz nieopłacalne.

Sieć m.in. wymagała, aby porównywać ze sobą produkty zakupione w wyznaczonych sklepach, w tym samym tygodniu. Jeśli konsument rzeczywiście znajdzie dany produkt taniej u konkurencji, to powinien odesłać (na własny koszt) paragon oraz zdjęcie produktu na półce pod wskazany adres – ma na to 7 dni. Wcześniej konieczne było dokonanie elektronicznego zgłoszenia do udziału w promocji. W przypadku zaakceptowania zgłoszenia konsument otrzymywał zwrot różnicy w postaci e-kodów do wykorzystania na zakupy w sklepach sieci Biedronka.

W przypadku, gdy różnica w cenie wynosiła np. 1-2 złote, cała operacja – uwzględniając koszt wysyłki paragonu i zdjęcia – stawała się kompletnie nieopłacalna. UOKiK zarzuca więc Jeronimo Martins Polska nieuczciwą promocję i wprowadzenie konsumentów w błąd (akcja zakończyła się 30 czerwca), za co sieć może zostać ukarana grzywną w wysokości do 10 proc. obrotu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie