Cztery paski nie kojarzą się z trzema. Adidas przegrywa proces o ochronę znaku towarowego

Antoni Kwapisz
01.02.2023

Adidas to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Niemiecki koncern jest kojarzony przede wszystkim przez pryzmat swojego znaku towarowego, czyli kultowych już trzech pasków. Adidas skrupulatnie chroni elementy własnej identyfikacji wizualnej, regularnie wytaczając procesy podmiotom, które rzekomo łamią prawa marki. Tym razem gigant przegrał jednak ze znanym projektantem.

O co poszło?

Adidas wytoczył proces projektantowi Thomowi Browne’owi, który w swojej kolekcji zastosował symbol czterech pasków. Niemiecki koncern uznał, że jest to naruszenie prawa ochrony znaku towarowego i zażądał nie tylko wycofania kolekcji, ale również wypłacenia sobie 7,8 miliona dolarów zadośćuczynienia.

Ostatecznie żądanie Adidasa zostało w całości odrzucone przez ławę przysięgłych sądu w Nowym Jorku. Browne może nadal używać symbolu czterech pasków, który – zdaniem przysięgłych – nie koliduje z prawem do ochrony znaku towarowego niemieckiej marki.

Warto dodać, że to nie pierwszy spór na linii Adidas-Browne. Już w 2007 roku projektant został zmuszony do zaprzestania używania w swoich kolekcjach symbolu trzech pasków – to wtedy dodał czwarty pasek, co także nie spodobało się niemieckiemu koncernowi.

Trudno się też dziwić Adidasowi, że tak drobiazgowo chroni swój wizerunek. To jedna z najczęściej podrabianych marek na świecie. Tylko od 2008 roku Adidas wytoczył ponad 90 procesów dotyczących ochrony znaku towarowego, a także zawarł ponad 200 ugód z podmiotami, które oskarżył o łamanie swoich praw.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie